اختلالات رنگدانه ای

پیگمنت که به نام رنگدانه نیز مشهور است از جمله مواد جامد تزیینی است که در شکلها و اندازههای گوناگون وجود دارد. از جمله رنگدانه ­های سفید می­توان به تیتانیم دی اکسید، سرب سفید، سولفات سرب، اکسید روی و آنتیمونی اشاره کرد. در مقایسه با رنگ های طبیعی، رنگ های مصنوعی دارای چندین مزیت هستند که از جمله آنها می توان به مقاومت ساختاری بالاتر، جنبه های مقرون به صرفه تر بودن از نظر اقتصادی، مقاومت در برابر گرما، سبک بودن، کیفیت مداوم و عرضه کافی اشاره کرد. در اوایل هزاره دوم BCE بعد پیشامدرن، علاوه بر طیف وسیعی از پیگمنت های مصنوعی مثل شنگرفی (Vermillion)، زنگار (Verdigris)، سرب و قلع زرد(lead-tin-yellow)، این رنگدانه ها نیز مورد استفاده قرار می گرفت. سان ست یلو به عنوان رنگی خوراکی و مصنوعی در غذاها، داروها و مواد آرایشی استفاده می شود که رنگ نارنجی دلپذیری را ایجاد می کند. ساختار مولکولی آنها از رنگدانه های بتانفتول ساده، پیچیده تر است و این امر خواص بهبود یافتۀ این گروه را توجیه می کند.

رنگدانه های آلی مصنوعی بیشتر از هیدروکربن های معطر از جمله ذغال سنگ و سایر مواد پتروشیمی کاربردهای پیگمنت چیست مشتق می شوند. با این حال ، در رنگ مصنوعی تن های بیشتری وجود دارد تا رنگ طبیعی ، جایی که سرگرمی شروع می شود. افرادی که دارای مو های سفید هستند، افرادی که مو های دکلره شده دارند و افرادی که مو های شرابی دارند می توانند از این روش برای رنگ دادن بهتر به مو های خود استفاده کنند و به سایر افراد چنین توصیه ای نمی شود. آنها عموما ً رنگدانه های ارزان و همرنگ کننده (tinctorially strong) قوی هستند، بنابراین بیشترین کاربرد آنها در صنعت جوهر چاپ است. محصولات همچنین به طور گسترده در صنعت چاپ به ویژه جوهرهای آب پایه که چاپ در تماس با قلیاست مانند روکشهای صابون و جعبه های شوینده کاربرد گسترده ای دارند. همچنین معمولا توصیه میکنند که از قرار گرفتن در مقابل تابش مستقیم آفتاب، خودداری کنید.

رنگدانه مصنوعی

اگر در مورد قیمت نگران هستید، کارتریج مبتنی بر جوهر دای را انتخاب کنید. رنگدانه هایی که در جوهر پیگمنت وجود دارند مولکول هایی بزرگ تری نسبت به جوهر های دیگر دارند. پیگمنت قرمز 254 نسبت به حلال ها مقاومت خوبی دارد از این رو می تواند در رنگ های کوره ای بدون رنگ پس دادن و سفیدک زدن مورد استفاده قرار گیرد. در پلیمر PVC پیگمنت قرمز 254 مقاومت نوری 8 را در مقیاس Blue scale از خود نشان داده و مقاومت عالی در مقابل رنگ پس دادن داشته و قدرت رنگ دهی بسیار عالی دارد. رنگ مو میتواند موهای شما را زیباتر، جذابتر و شادابتر نشان بدهد و باعث شود احساس جوانی کنید.

تغییر رنگ در بافت هایی که در داخل بینی قرار دارند.

این مواد از خالصترین رنگدانههای سفید دیاکسید تیتانیوم و همچنین سیاهترین آنها که کربن است تشکیل میشوند. تعداد رنگ های تجاری موجود که ساختار کمپلکس شده آنها مانع از تجزیه سریع بیولوژیکی می شود، از ۱۰۰۰۰ مورد تا سال ۲۰۰۰ میلادی بیشتر بوده است که تنها ۱۶ مورد از آنها تحت نظارت دقیق مواد افزودنی غذایی توسط اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا تأیید شدند! یکی از مهمترین مزایای روتختی پیگمنت این است که در طرحها، رنگها و جنسهای متنوعی در بازار موجود است.

رنگ مو همچنین میتواند به مدل موی شما یک بعد و وجه دیگراضافه کند و باعث حجیمتر شدن موهای شما بشود چرا که باعث افزایش (و ضخیم شدن) قسمت بیرونی مو میشود. همچنین باید محصولات مراقبت از پوست و روتین خود را با تغییر فصل به روز کنید. تغییر رنگ در بافت هایی که در داخل بینی قرار دارند. در رنگ های متنوع موجود است. پیگمنت قرمز 254 به صورت تجاری از فام های قرمز روشن تا قرمز تیره در بازار خرید و فروش پیگمنت ها موجود می باشد. این وضعیت که بازاری رقابتی را به وجود آورده، مسبب شده که کارخانههای کوچک مرکبسازی بیشتر به استفاده از پیگمنتهای خیس روی بیاورند چرا که آنها توان خرید دستگاههای گرانقیمت را ندارند و نمیتوانند هزینههای عمل پخش و مخلوط کردن مرکبها را متحمل شوند.

با فعال شدن پروسه ترمیم جهت بازسازی منافذ ایجادشده در سطح پوست مقدار زیادی کلاژن ساخته میشود که به بازسازی پوست و رفع چینوچروکهای سطحی منجر خواهد شد. میکرونیدلینگ (Percutaneous Collagen Induction Therapy) که به درمان تحریک کلاژن سازی یا PCI نیز معروف است نوعی روش تحریک مکانیکال جهت ترمیم آسیب های ساختاری پوست است که منجر به بازسازی بافت آسیب دیده و تغییر یافته می گردد. ویتامین E به عنوان ویتامنی غنی از آنتی اکسیدان علاوه بر رطوبت رسانی مو و کمک به رشد مو با ترمیم فولیکول های آسیب دیده مو باعث جیوگیری از پیری و سفیدی زودرس آن می شود. دی اکسید تیتانیوم ( که در بین اهالی صنعت تیتان نیز نامیده می شود) با ضریب شکست 2.5-2.9، مقاومت در برابر اشعه فرابنفش، درخشندگی، پایداری شیمیایی و غیر سمی بودن به عنوان پیگمنت سفید رنگ ( بهتر است معادل فارسی پیگمنت، یعنی رنگدانه به کار رود، اما چون پیگمنت رایج است در این نوشتار از آن استفاده شده است) اقتصادی در صنایع تولید کاغذ، رنگ، قطعات و کالاهای پلاستیکی، لاستیک، سرامیک، پارچه و مواد آرایشی – بهداشتی مورد استفاده فراوان قرار می گیرد.

در بازار خرید و فروش پیگمنت ها لقب این پیگمنت قرمز به قرمز فراری معروف است چرا که شرکت خودروسازی فراری (Ferrari Red) از پیگمنت قرمز254 در ساخت رنگ ماشین فراری استفاده کرده است. این روش به همراه استفاده از فاکتورهای رشد پلاکتی یا فیبروبلاست یا سلولهای بنیادی گیاهی نتایج شگفتانگیزی را در درمان ناصافیهای پوست که ناشی از جوشهای آکنه ، آبلهمرغان و سالک است ایجاد کرده است . در صورتی که میکرونیدلینگ برای درمان جای جوش انجام شده است ، لازم است هر شب قبل از خوابیدن پوست خود را با یک پاککنندهی ملایم ، تمیز کنید . از دیگر مزایای میکرونیدلینگ این است که در انواع پوست و در تمام نقاط بدن و در چهار فصل سال قابل انجام است و این در حالی استکه استفاده از لیزرهای لایه بردار در پوست های تیره و فصول گرم سال و نقاط نزدیک به چشم محدودیت هایی دارد و در پوست های تیره امکان سوختگی و ایجاد لک وجود دارد.

در فصول پاییز و زمستان که شدت تابش نور آفتاب ضعیفتر است، کمرنگتر و در بهار و تابستان پررنگتر میشود. توصیه میشود که تا چند هفته پس از درمان حتما از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنید. بین ۳ تا ۵ جلسه درمان برای جوانسازی پوست لازم است؛ که فاصله بین جلسات حدود ۶ هفته است. نتایج درمان و جوان شدن پوست ، ظرف دو هفته قابل مشاهده خواهد بود و این نتایج بین ۶ تا ۸ ماه ماندگاری دارند.

این ماده با توجه به مزایا و ویژگی های که دارا می باشد در تولید محصولات مختلف و در بخش های مختلف صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به استقبال عمومی از آرایش دائم به روش میکروپیگمنتیشن مراکز زیادی هم در تهران و سایر شهرهای کشورمان در این زمینه فعالیت می کنند که البته رقابت تنگانگی در بهترین شدن با هم دارند. گزارش شده است به صورت 1/3 SD کاهش داده شده با تیتان به مدت 5 دقیقه در HDPE در دمای بالای 300 درجه سانتیگراد می تواند پایداری داشته باشد ته رنگ آن به میزان قابل توجهی براق تر زرد تر از سایر پیگمنت های قرمز می باشد و برای رسیدن به یک فام قرمز مشخص نسبت به سایر پیگمنت های هم نوع خود قوی بوده ومیزان مصرف کمتری دارد. با توجه به مواردی که در فوق ذکر شد، استفاده از پیگمنت آلی PY13 در مواردی که با حرارت های زیاد و دمای بالا سر و کار داشته باشند، گزینه بسیار مناسبی است.

در این روش منافذ بسیار ریزی که در پوست ایجاد میشوند عروق جدید و رشتههای کلاژن جدید و منظم را که اسکار آکنه را ایجاد مینماید و با تحریک سلولهای بنیادی موجود در پوست آثار ترمیمی به بهترین شکل صورت میگیرد. ترمیم اسکارهایی که در اثر آکنه ، اعمال جراحی و سوختگی ایجاد شدهاند (چه جدید باشند و چه کهنه) – از بین بردن علائم افتادگی و شل شدگی پوست – کاهش خط ها و چین و چروکهای پوست – سفت شدن پوستهای شل و افتاده و …

بتا کاروتن ها یکی از کارتنوئید ها هستند که پیش ساز ویتامین A می باشند و با عملکرد آنتی اکسیدانی خود از سلول ها در برابر آسیب های رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند. مقاومت کم این گروه از پیگمنت ها در برابر گرما و حلال کاربرد آنها را به رنگهای تزیینی و جوهرهای چاپ خاص محدود می کند. این ماده همچنین رشد مو را تقویت می کند و در بهبود سلامت مو نقش مفیدی ارائه می کند. همچنین بیانگر این مهم است که با وجود سهولت در امر تولید رنگدانه های مختلف آلی، همچنان رنگدانه معدنی جایگاه خود را حفظ نموده است.

پخش شوندگیدر شکل زیر ساختار مولکولی پیگمنت زرد را مشاهده میکنید. اگر شما هم تازه به دنیای پرندگان یا قناری آمده باشید پیش خودتون فکر میکند و میگید مگه میشه که ی پرنده رنگش عوض بشه و کلی تعجب میکنید ولی باید بهتون بگم که اصلا تعجب نکنید چون واقعا این کار امکان پذیره شما میتونید قناری رنگ زرد یا پرتقالی خود را به رنگ قرمز با سرخ تبدیل کنید. این دسته از از پیگمنت ها با پایداری ضعیف در برابر نور و پایداری شیمیایی معمولی به دلیل داشتن ساختار نمکی مشخص می شوند ولی آنها مقاومت خوبی در برابر مهاجرت و حلال دارند.

علاوه بر این دارای یکسری مزیت های مانند مقاومت شیمیایی بسیار بالا در برابر اسیدها و همچنین مقاومت جوی آن از آلومینیمی که دارای حتی درصد کمی اکسید آهن و یا سیلیکا است، بسیار بیشتر است. همچنین این نوع رنگ بدون VOC است و دارای طیف گسترده ای از براقیت و رنگ آمیزی کامل است. پوست دارای فیبرهایی الاستین و کلاژن است . یکی از بزرگترین عوامل ایجاد چینوچروک و افتادگی پوست کاهش غلظت کلاژن و الاستین است که در نتیجه آن ماتریکس بافت همبند که سلولهای پوستی را مثل سیمان در برمیگیرد ، شل و بیکیفیت خواهد شد . این فرایند منجر به افزایش تولید کلاژن و الاستین توسط فیبروبلاست ها می شود . عمل آزاد کردن پوست از چسبندگی به بافت های عمیق، موجب بالا آمدن پوست و ایجاد زخمی کنترل شده می گردد ، که در نهایت فرایند بهبود زخم آغاز شده و با تشکیل بافت همبند فرورفتگی اسکار بهبود می یابد.

نکته مهم این است که اگر ترکهای پوستی درمان نشوند ، امکان بهبود خودبهخود آنها وجود ندارد ، یعنی این ترکها هرگز خودبهخود برطرف نمیشوند و تنها رنگ آنها به سمت سفید مرواریدی میرود ، ولی طول و پهنای آنها تغییر نمیکند. در مواردی که آسیب پوست زیاد باشد قبل از میکرونیدلینگ سابسیژن انجام می شود که تاثیر درمان را دو چندان می کند . لذا عملکرد مناسب پوشش هاي حاوي درصد حجمي هاي بهينه از رنگدانه هاي فسفات روي (ZP) و فسفات روي آلومينيم (ZPA) در آزمون هاي انجام شده، احتمال تشکيل لايه اي محافظ در فصل مشترک فلز / پوشش را توسط رنگدانه هاي مذکور را مطرح ساخت. اين تحقيق با هدف ارزيابي عملکرد بازدارندگي رنگدانه فسفات روي آلومينيم (ZPA)، به عنوان نسل دوم از رنگدانه هاي فسفات روي اصلاح يافته، انجام پذيرفت. تیمی از مهندسان و زیستشناسان از دانشگاه ساری (Surrey) نانوذراتی را سنتز کردهاند که عملکرد آن شبیه کاری است که کلروفیل (رنگدانه سبز در بیشتر گیاهان) در طبیعت انجام میدهد.

پوست دارای فیبرهایی الاستین و کلاژن است .

در میکرونیدلینگ اپیدرم سوراخ می شود اما تخریب نمی شود ، بنابراین اپی تلیال در مدت زمان کوتاهی بازسازی شده و در نتیجه دوران نقاهت پس از درمان بسیار کوتاه خواهد بود . به ویژه فلاونول ها (کاتچین، اپی کاتچین، اپی گالوکاتچین، اپی کاتچین گالات). به دلیل اینکه پیگمنت قرمز 254 دارای مقاومت های ویژه و مقاومت های رنگی بسیار خوبی بود در مدت زمان کوتاهی توانست به یک رنگدانه پرکاربرد در رنگ ها صنعتی و مخصوصا ً رنگهای اتومبیلی OEM و تعمیراتی مورد استفاده قرار بگیرد. برخلاف آن، پودرهای فشرده دارای قوام بیشتر بوده و بهشکل جامد تولید میشود.