ضوابط و معیارهای طراحی بیمارستان اصول طراحی بیمارستان | elitarchgroup

بنابراین، طرح (سیستم رفت ‌و آمد طبقات) و ساخت و ساز باید به ‌گونه‌ای باشد که امکان انواع توسعه فراهم باشد. بافت ساختمان‌، کارهای داخلی و تجهیز، مشمول دوره‌های زمانی متفاوت کاربری است. حتما جهت کاهش صداهای اضافی در محیط بیمارستان و سیستم های تهویه با معمار داخلی مشورت کنید. در حال حاضر تاثیر مهم فضاهای اطراف، به خصوص در بیمارستان ها بسیار مورد توجه می باشد. با آگاهی ازتجهیزات و عملکردهای داخل بیمارستان و فعالیت هایی که داخل فضاها انجام می گیرد، می تواند بهترین طراحی را انجام دهد.

  • داشتن یک برنامه معماری وعملکردی قبل از شروع طراحی به منظور مشخص نمودن فضاها و مساحت ها الزامی می باشد.
  • اتاق بازگشت هوشیاری باید بتواند چندین بیمار عمل شده از اتاقها ی جراحی مختلف را در خود جا دهد.
  • برای بیمارستان های همگانی نزدیک به 68 تا 88 متر مربع در برابر هر تخت می باشد.
  • احتیاط‌های آتش‌سوزی و مسیرهای فرار باید مطابق با مقررات بیمارستانی باشند و بنابراین با مقامات ذیصلاح مورد بحث قرار گیرند.

رنگ، متریال، نور، گیاهان طبیعی، پنجره، حریم خصوصی، مبلمان و تخت با در نظر گرفتن سن مراجعه کنندگان. محیط درمانی مناسب با خدماتی که یک بیمارستان می خواهد انجام دهد. این اتاقها که نیاز آنها مطلق نیست نباید بیش از 5 متر مربع باشنددر این اتاقها جراحان پس از عمل گزارش آن را تهیه می‌کنند. ۳- برای انتقال بیماران، مواد، مصالح به تعداد کمتری از افراد نیاز است.

ضوابط و معیارهای طراحی بیمارستان اصول طراحی بیمارستان | elitarchgroup

از آن‌جایی که از آسانسورها برای مصارف مختلفی نظیر جابه‌جایی همراهان، بیماران، تخت‌ها، داروها، ملحفه‌ها و… استفاده می‌شود، بهتر است برای هر کدام آسانسور پله مدرن جدایی تعبیه شود. لازم است تا حداقل دو آسانسور به جابه‌جایی تخت‌ها اختصاص داده شود و فضای آسانسور باید ظرفیت جابه‌جایی یک تخت و دو همراه را داشته باشد. به طور کلی سطح زمین بیمارستان باید بزرگتر از 75 مترمربع باشد اما این میزان برای بیماری‌های واگیردار بیش از 150 مترمربع باید در نظر گرفته شود. قسمت ورودی ساختمان بیمارستان هرگز نباید در مجاورت یک منطقه مسکونی باشد. با توجه به این‌که برای طراحی هر فضایی دستورالعمل‌ها و طرح‌های تفصیلی خاصی طراحی می‌شود، به هنگام انتخاب زمین مناسب برای طراحی کلینیک پزشکی، باید به جزئیات طرح تفصیلی آن توجه کرد. مساحت ۵ متر مربع برای چنین اتاقی کافی است این اتاقها بایستی به اتاق عمل نزدیک باشند زیرا پس از عمل میکروب‌زدایی (ضد عفونی) و تمیز کردن ابزار صورت می‌گیرد.

طراحی بیمارستان ارتوپدی کودکان

معماری بیمارستان پرنس ماکسیما به ارائه فضاها و کانسپت هایی خلاصه شده که روند درمان، بهبود و حتی تشخیص بیماران سراطانی را ارتقا دهد تا کیفیت زندگی بیماران و همراهان آنها بالا رود. بیمارستان نمود معماری فضایی است که در آن می توان از مقوله ی رنگ به عنوان یک عنصر معماری تأثیرگذار روی کاربران این فضا که عموماً بیماران هستند استفاده کرد. اصولاً در بیمارستانها و مراکز درمانی امروز، توجه به مقوله ی رنگ و تأثیرات فضایی آن بر بیماران کمتر مورد توجه قرار میگیرد. بهترین جهت برای اتاق درمان و جراحی بین شمال غربی و شمال شرقی است. جهت بخشهای بیمارستان که دارای اقامت متوسط کوتاهی هستند مهم نیست برخی مقررات انظباطی تخصصی حکم می‌کنند که بیماران در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرند که اتاقهای رو به شمال برای آنها مناسب است.

تاثیر طراحی داخلی خلاقانه بر طراحی معماری بیمارستان کودکان