بررسی جامع انواع مادربرد کامپیوتر بر اساس ابعاد مقداد آی تی

مثلا برند ایسوس مادربردهای سری ProArt خود را برای طراحان، مادربردهای سری TUF خود را برای گیمینگ اقتصادی و مادربردهای سری ROG خود را برای گیمینگ حرفه‌ای عرضه کرده است. همین که شما بدانید مادربرد از چه سری است و آیا آن سری به درد کاربری شما می‌خورد یا نه کفایت می‌کند و دیگر نیازی نیست راجع به مشخصات فنی آن بدانید. با این حال مادربردها بسته به مشخصات فنی که دارند می‌توانند برای یک سری از کاربری‌ها مناسب باشند.

انواع مادربرد برای کامپیوتر و لپ‌تاپ

این مادربرد تنظیمات را در حافظه‌های فلش یا روی هارد دیسک کامپیوتر ذخیره می‌کنند. مادربرد یکی از مولفه‌های اصلی در کیس کامپیوتر است که همه چیز را به‌همدیگر متصل کرده و سبب می‌شود که کارکرد صحیح یک کامپیوتر همچنان ادامه داشته باشد. ما در این مطلب قصد داریم که در مورد انواع مختلف مادربردها صحبت کرده و بررسی کنیم که هر مادربرد از چه بخش‌ها و قطعاتی می‌تواند تشکیل شده باشد. اگرچه اندازه‌های مختلفی برای مادربردها در دسترس وجود دارد، اما متداول‌ترین آن‌ها که در کامپیوتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، چهار تا هستند. امروزه بیشتر اتصال هایی که توسط کابل‌ها صورت می‌گیرد با پورت USB است.

  • سوکت با توجه به نوعی که دارد می‌تواند تنها پذیرنده برخی از پردازنده‌ها باشد (مثلا فقط پردازنده‌های اینتل نسل ۱۲ و ۱۳) بنابراین هر مادربردی نه از تمام پردازنده‌ها بلکه فقط از یک سری از آن‌ها پشتیبانی می‌کند.
  • پورت‌هایی مانند پورت‌های‌ USB، PS/2، HDMI، VGA، LAN و جک‌های صوتی برای اتصال دستگاه‌های مختلف استفاده شده و کاربردهای زیادی هم خواهد داشت.
  • درواقع حافظه رم به باتری نیاز دارد در غیر این صورت، در زمان خاموش بودن کامپیوتر سبب از بین رفتن اطلاعات می‌شود.
  • ابتدا قصد داریم که در مورد ظاهر هر کدام از این موارد صحبت کرده و از ویژگی‌های کلی هر کدام از آن‌ها برای شما صحبت کنیم.
شیارهای مختلف PCI-E و برخی از کارت‌هایی که قابلیت نصب در آن‌ها دارند را می‌توانید در جدول زیر ببینید. مثلا اگر می‌خواهید ۱۶ گیگابایت حافظه رم در سیستم‌تان نصب کنید باید دو ماژول ۸ گیگابایتی خریداری کرده و هر یک را در یکی از شیارهای همرنگ مادربرد نصب کنید. مادربردهای گیمینگ طوری طراحی شده‌اند که کارت گرافیک‌های غول‌پیکر امروزی به راحتی روی آن‌ها قرار بگیرد. همچنین از آنجایی که سیستم خنک‌کننده یک کیس گیمینگ اهمیت زیادی دارد، در مادربردهای گیمینگ، حرارت‌گیرهایی قرار گرفته است که به خنک ماندن مادربرد و اجزای قرار گرفته روی آن کمک می‌کند.

خرید مادربرد رندرینگ

توجه داشته باشید که این نسخه‌ها ممکن است به صورت ترکیبی نیز در مادربردی وجود داشته باشند مثلا یک مادربرد می‌تواند دارای چند شیار PCI-E از نسخه ۴.۰ و یک یا دو شیار PCI-E از نسخه ۳.۰ باشد. بهترین روش برای اطلاع از نسخه هر کدام از شیارهای PCI-E در مادربرد مراجعه به صفحه مشخصات آن در وبسایت‌های فروشگاهی یا سایت سازنده آن مادربرد است. قابلیتی است که هم حافظه رم و هم مادربرد باید از آن پشتیبانی کنند تا بتوان از آن بهره برد. خوشبختانه در این مورد نباید زیاد نگران باشید چرا که این روزها تقریبا تمام مادربردها و حافظه‌های رم از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند. به هر حال پشتیبانی از این قابلیت چه حافظه رم‌تان را به صورت تکی و چه به صورت جفتی خریداری کنید در صفحه مشخصاتش خواهد آمد. این مادربردها نیز مشابه با فرم فاکتور Mini-ITX، برای کیس‌های جمع‌وجور مناسب هستند، با این تفاوت که ابعاد بزرگ‌تری دارند (۴/۲۴x۴/۲۴ سانتی‌متر).

مادربرد E-ATX مورد معمولی در بین کاربران محسوب نمی‌شود و چندان پر استفاده نیست. در ادامه مثالی عالی از یک مادربرد E-ATX آورده شده است که می‌توانید به آن توجه کنید. یک مادربرد ATX به تعداد قابل توجهی از ویژگی‌ها مجهز شده است که قابلیت ارتقا هم دارند و می‌توانید به وفور از آن‌ها استفاده کنید. هرکدام از این قابلیت‌ها، بسته به نیاز کاربر برای چندین سال کافی هستند. پورت‌ها و اسلات‌های بیشتری در مقایسه با Mini-iTX و Micro-ATX در دسترس شما خواهند بود، اما هزینه‌ی آن نیز بیشتر خواهد بود و می‌توانید بیش از دو مادربرد ذکر شده باید برای آن بپردازید.

خرید مادربرد قوی و ارزان

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار