مادربرد بررسی، خرید و قیمت مادربرد فروش ویژه مقداد آی تی

ارتباط پردازشگر یا CPU با ابزار خارجی (به جز در موارد معدود) توسط BIOS (بایوس) انجام می‌گیرد و در حقیقت بین پردازشگر و ورودی/خروجی‌ها همواره یک مدار واسط وجود دارد. مادربرد یک برد مدار چاپی اصلی در کامپیوتر است، به این معنی که مادربرد قطعۀ اصلی مداری است که تمام قطعات دیگر به آن متصل می‌شوند تا یک سیستم منسجم را در کامپیوتر یا لپ‌تاپ شما ایجاد کنند. این بخش برای ارتباط فن پردازنده با برد اصلی به کار می‌رود، سیم فن سی‌پی‌یو به این قسمت متصل می‌شود. مادربرد اصلی‌ترین بخش یک رایانه به‌شمار می‌رود و کار آن کنترل کردن پردازشگر مرکزی و ارتباط دادن آن با قسمت‌های دیگر است.

اما نکته دیگری که نیاز است تا به آن توجه شود سازگاری نوع اسلات با نوع رم کامپیوتر است. همچنین اگر قصد دارید که مستقیما به وای فای متصل شوید، پس نیاز است که مادربردی با کارت شبکه بی سیم انتخاب نمایید. عبارت Complementary Metal-Oxide-Semiconductor مخفف شده کلمه CMOS می‌باشد. ابتدا در کامپیوترهای شخصی،‌ نوعی حافظه‌ی رم به‌نام CMOS RAM وجود داشت که این حافظه رم، تنظیمات BIOS را در خود ذخیره می‌کرد. درواقع حافظه رم به باتری نیاز دارد در غیر این صورت، در زمان خاموش بودن کامپیوتر سبب از بین رفتن اطلاعات می‌شود. اما کامپیوترهای مدرن از CMOS RAM استفاده نمی‌کنند، آن ها تنظیمات BIOS را در حافظه‌‌ای که عمر طولانی‌تری دارد ذخیره می‌کنند.

قیمت مادربرد کامپیوتر

البته در بیشتر مادربردها یا از پورت USB نوع A یا نوع C استفاده می‌شود. تفاوت این دو نوع نه در سرعت بلکه در توانایی آن‌ها در انتقال توان الکتریکی است. پورت‌های USB از نوع A تنها قادر به انتقال ۲.۵ وات توان الکتریکی هستند در حالی که پورت‌های USB نوع C می‌توانند ۱۰۰ وات توان الکتریکی را منتقل کنند که آن‌ها را تبدیل به انتخاب مناسبی برای شارژ وسایل خارجی نیز می‌کند. اگر موبایل یا تبلت‌تان را به پورت USB نوع C کامپیوترتان متصل کنید خواهید دید که علاوه بر امکان دسترسی به منابع آن با سرعت بالا، موبایل یا تبلت نیز در حال شارژ شدن است.

مادربرد ایسوس مدل ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI

مادربرد بررسی، خرید و قیمت مادربرد فروش ویژه مقداد آی تی

مادربردهای رده‌بالاتر از اسپیکرهای پنج یا حتی هفت‌تکه نیز پشتیبانی می‌کنند و برای هر کدام از تکه‌ها یا همان اسپیکرهای جداگانه در یک سیستم اسپیکری، خروجی جداگانه‌ای هم دارند اما در حالت معمول فقط یک خروجی اسپیکر در پشت مادربرد وجود دارد. برای اتصال هدفون یا هدست به مادربرد باید آن را به خروجی اصلی اسپیکر متصل کنید. همچنین در کنار این خروجی‌ها یک خروجی میکروفون هم وجود دارد که برای اتصال میکروفون به مادربرد است. در مورد شیارهای PCI-E M۲ باید بگوییم این شیارها با نام PCI-E NVMe نیز شناخته می‌شوند ولی به هر حال کارکردشان همانی است که در بالا ذکر شد.

  • ای‌جی‌پی (AGP) استاندارد برای ساکت (socket) کارت‌های توسعه کارت گرافیک بود.
  • این سوکت با پردازنده‌های Intel Core i5، Intel Core i3 و Intel Core i7 تطابق داره.
  • مثلا اگر می‌خواهید ۱۶ گیگابایت حافظه رم در سیستم‌تان نصب کنید باید دو ماژول ۸ گیگابایتی خریداری کرده و هر یک را در یکی از شیارهای همرنگ مادربرد نصب کنید.
  • در این مرحله می‌توانید بگذارید، رم همچنان روی سیستم نصب باشد، زیرا جدا کردن آن به همراه مادربورد راحت‌تر است.

مهم ترین نکته در زمان خرید مادربرد مناسب رندرینگ، سازگاری آن با سایر اجزای سخت افزاری می باشد. به عبارتی دیگر همیشه یک مادربرد گران قیمت انتخاب مناسبی ممکن است برای شما نباشد و گاهی یک مادربرد با قیمت اقتصادی می تواند به راحتی پاسخگوی نیاز شما باشد. البته لازم است علاوه بر در نظر گرفتن قطعات سخت افزاری، به برخورداری مادربرد از نسل سوم اسلات PCL Express و همچنین پشتیبانی از فناوری چند گرافیکی CrossFireX نیز توجه نمود. باید بگوییم طیف وسیعی دارد و بسته به امکانات مادربرد، نوع پردازنده و حافظه رمی که از آن پشتیبانی می‌کند، تعداد شیارهای PCI-E آن و نسخه آن‌ها و بالاخره اندازه مادربرد متغیر است. البته باید بگوییم قیمت بیشتر مادربردها با امکانات معمول چیزی بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ دلار است و مواردی که در بالا ذکر شدند حد پایین و حد بالای قیمت مادربردند.