فرق بتن و سیمان در چیست :: مصالح ساختمانی سیمان

فرق بتن و سیمان در چیست :: مصالح ساختمانی سیمان در واقع، این امر زمانی آشکار شد که خرابی های کفپوش مربوط به رطوبت با گسترش استفاده از بتن سبک رایج تر شد و بر اساس یافته ها، ASTM به طور خاص آزمایش کلرید کلسیم را برای بتن سبک ممنوع کرده است. از آنجایی که محتوای آب بیشتری دارد، خشک شدن آن به زمان قالب بتن سپنتا بیشتری نیاز دارد. علاوه بر این، افزودن بیش از حد آب می‌تواند منجر به تشکیل لایه ‌های متعددی شود، در حالی که به دام انداختن آب در ساختار آن، برای جبران این محدودیت ممکن است منجر به مخلوط ضعیف ‌تر شود. بتن، سیمان و ملات سه محصولی هستند که ممکن است گاهی با هم اشتباه گرفته شوند.

  • تعدادی از عوامل محیطی وجود دارد که بر زمان خشک شدن بتن تأثیر می گذارد.
  • سیمان پوزولانی در حقیقت نوعی سیمان پرتلند و بسیار شبیه به سیمان می باشد اما واکنش های سیمان را دارا نمی باشند.
  • برخی از این مواد سیمانی شبیه خاکسترهای آتشفشانی رومی ها هستند که با آهک مخلوط کردند تا چسب سیمان خود را بدست آورند.
  • بتن، سیمان و ملات سه محصولی هستند که ممکن است گاهی با هم اشتباه گرفته شوند.
  • منافذ داخلی در سنگدانه در واقع، این مواد جرم کمتری در هر حجم در سنگدانه ایجاد می کنند.
  • در ادامه ای مبحث در مورد هرکدام از این تقسیم بندی ها و ملات ها مربوط توضیحات مختصری داده می شود.

همان گونه که گفتیم سیمان یک ماده کاملاً پودری است که از آهک و خاک رس درست شده اما بتن ماده‌ای که با ترکیب سیمان، ماسه، سنگ‌دانه و آب به عمل می‌آید. فرق بتن و سیمان در این است که برای ساخت بتن باید حدود 10 الی 15 درصد سیمان استفاده شود، سیمان و آب از طریق فرایندی به نام هیدراتاسیون، سخت شده و سنگ‌دانه‌ها را به یک توده سنگی تبدیل می‌کنند. این روند سخت شدن برای سال‌ها ادامه دارد به این معنی که با گذشت زمان بتن دائماً محکم‌تر خواهد شد.

مزایا و معایب بتن سبک

در زمان تولید سیمان سفید باید از سنگ آهک و خاک کائولن سفید که فاقد تمام اکسید های رنگی باشد استفاده شود. در نماسازی بیرو نماها و رومالی جاهای نمناک، مانند گرمابه ها و آبریزگاهها، در ساختن آجر موزائیک و کارهای ساختمانی زینتی مصرف می شود. آهن در کلسیم آلومینو فریت، رنگ سیمان پرتلند را تیره می کند.اگر مواد خام سیمان پرتلند آهن نداشته باشد، یا آهن آن را از موادخام گرفته باشند، رنگ سیمان پرتلند سفید می شود. سیمان پرتلند سفید نباید بیش از هست در هزار وزن مواد خامش آهن داشته باشد. این است که در ساختن سیمان سفید، مواد خام بدون آهن مصرف می شود.

بتن، سیمان و ملات چه تفاوتهایی با هم دارند؟

سیمان که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد ، سیمان پرتلند است که خود دارای انواع مختلفی است که مشهورترین آنها سیمان پرتلند معمولی است. از هزاران سال پیش سیمان به عنوان ماده اتصال دهنده برای مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می گرفته است.منشأ آن مشخص نیست ، اما شواهد استفاده از آن بسیار قبل از زمان پادشاه فیلیپ در مقدونیه کشف شده است. این ملات که ملات ماسه آهک هوایی است از مخلوط یک قسمت آهک به صورت دوغاب، سه قسمت ماسه به دست می آید. این مخلوط کم کم از هوا CO2 جذب می کند و به کربنات کلسیم تبدیل می شود و به صورت سنگ در می آید. ماسه موجود در ملات باعث می شود که هوا به داخل ملات راه یابد و نیز جدا شدن آب سهل تر انجام پذیرد و از کم شدن حجم جلوگیری و در نتیجه مقاومت ملات بیشتر شود. این سیمان نسبت به سیمان خاکستری وزن کمتری دارد و سبک‌تر است، از این رو این نوع سیمان معمولا در نمای ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زمانی که آب به این ترکیب اضافه شود، ماده حالت چسبندگی پیدا می‌کند. شاید در نگاه اول ملات را با بتن اشتباه بگیرید، اما باید گفت تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. بتن یک ماده فوق العاده بادوام است که هم ارزان و هم در دسترس می‌باشد و این باعث می‌شود که به راحتی متوجه شوید که چرا این یک مصالح ساختمانی محبوبی است. پروژه‌های ساختمانی از بتن برای چیزهایی مانند سازه‌هایی که ساختمان‌ها، دیوارها و حتی پل‌ها را پشتیبانی می‌کند، استفاده می‌نمایند.

بتن چیست| انواع بتن، ویژگی و کاربرد های آن