فروشنده دور موتور را می چرخاند و ماشین را گاز می گیرد
انتشار: مهر 17، 1403
بروزرسانی: 25 خرداد 1404

فروشنده دور موتور را می چرخاند و ماشین را گاز می گیرد


موتور احتراق داخلی خودرو به ،وان یک پمپ هوای پیچیده توصیف می شود. پمپ سیال ورودی و ،وجی رفتار و نحوه عملکرد نهایی آن را تعیین می کند. بنابراین با بروز برخی مشکلات جزئی در سیستم پیچیده این پمپ پیشرفته، ممکن است دور موتور به طور ناگه، و غیرارادی افزایش یابد و باعث تعجب راننده شود.

اما چه چیزی می تواند منجر به افزایش غیر ارادی و ناگه، دور موتور شود؟ آیا دور موتور مشکل جدی است؟ افزایش ناگه، دور موتور و احتراق خودرو روی گاز دلایل مختلفی دارد و موتورهای دیزلی از نظر عملکرد و طراحی تا حدودی با موتورهای بنزینی تفاوت دارند.

خطر افزایش دور موتور و سوختن خودرو با گاز

می د،م که برای است،اج بالاترین قدرت و گشتاور ممکن از موتور خودرو در سربالایی ها یا افزایش سرعت یا رسیدن به سرعت، باید پدال گاز را فشار داده و دور موتور را افزایش دهیم. بنابراین افزایش عمدی دور موتور آسیب محسوسی ایجاد نمی کند و طبیعی تلقی می شود.

اما اگر موتور به طور ناگه،، غیرمنتظره و بدون آمادگی روشن شود، ممکن است صدمات جدی به همراه داشته باشد. به ،وان مثال، اگر موتور خودرو در فصل سرد با افزایش ناگه، دور موتور روشن شود، یاتاقان ها بدون فشار کافی روغن به سرعت فرسوده می شوند و موتور بخش قابل توجهی از عمر خود را از دست می دهد. یا به ،وان مثال، اگر وسیله نقلیه با افزایش دور موتور از یک شیب پایین بیاید، ممکن است خارج از کنترل سیستم ترمز و کنترل راننده باشد. به دلیل افزایش غیرمنتظره و ناگه، دور موتور و توقف خودرو می تواند بسیار خطرناک باشد.

شتاب چیست؟

وقتی می گوییم دور موتور زیاد می شود دقیقاً منظورمان چیست؟ در موتورهای احتراق داخلی پیستونی بنزینی، سرعت استاندارد موتور چیزی بین 600 تا 900 دور در دقیقه (RPM) است. این چرخه که به ،وان چرخه استاندارد یا چرخه موتور ایده آل شناخته می شود، مربوط به زم، است که موتور خودرو در دمای احتراق یا دمای ایده آل (دمای کاری) کار می کند. ی،ی دمایی که در آن اجزا و قطعات مربوط به موتور به سطح حرارتی لازم رسیده و موتور خودرو در دمای کاری استاندارد و طراحی شده خود کار می کند.

اما زم، که هوا سرد است یا موتور نیاز به استفاده از سیستم SASAT دارد، می توان این سرعت استاندارد را بین 1000 تا 1500 دور در دقیقه افزایش داد. این افزایش تعداد دور موتور با هدف افزایش فشار اولیه روغن و گرم شدن سریعتر قطعات موتور می باشد که به صورت هوشمندانه و طراحی شده انجام می شود و با رسیدن به فشار و دمای روغن مورد نیاز به سطح استاندارد خود باز می گردد. در مثالی دیگر، زم، که سیستم خنک کننده خودرو کار می کند، ممکن است شاهد افزایش 200 دور موتور در دقیقه باشید تا در هنگام استفاده از کمپرسور مایع خنک کننده، سرعت موتور استاندارد حفظ شود. بنابراین، این موارد، موارد ناگه، و غیرمنتظره موتور گزیدگی محسوب نمی شوند.

آنچه از آن به ،وان افزایش ناگه، و ناخواسته دور موتور یاد می شود شامل مواردی است که دور موتور در هنگام شتاب گیری (مثلاً تا 3000 یا 4000 دور در دقیقه) یا پس از گرم شدن تا حالت استاندارد 600 تا 900 از حد استاندارد 1500 دور در دقیقه تجاوز کند. دور در دقیقه بر نمی گردد. یا دور موتور را تا حد خط قرمز (خط قرمز/ حدا،ر دور مجاز موتور) افزایش دهید.

دلایل دور موتور بالا

دلایل مختلفی برای شتاب گیری ناگه، و ناخواسته موتور و شتاب خودرو وجود دارد.

یک خطای سیستم SASAT رخ داده است

سیستم SASAT در خودروهای قدیمی از یک مک،زم دستی یا حرارتی تشکیل شده است. در همین حال، موتورهای جدیدتر از یک موتور پله ای (در یک دریچه گاز سیمی مک،کی) یا یک مک،زم دریچه گاز الکتریکی و یک سنسور دما استفاده می کنند. هر گونه مشکل در این سیستم ها، قدیمی یا جدید، می تواند باعث اختلال در تنظیم SASAT و ارسال دستورات غیر استاندارد به موتور شود که معمولاً با افزایش ناخواسته و غیرعادی دور موتور همراه است.

گیر ، دریچه گاز

فرقی نمی کند که شیر گاز (ویفر یا فن سوپاپ ورودی هوای موتور) از نوع استفاده شده در سیستم کاربراتوری باشد، انژکتوری مک،کی یا برقی، گیر ، این قطعه به دلیل آلودگی یا عدم روغن کاری می تواند منجر به قفل شدن آن شود. و افزایش غیر قابل کنترل در کارکرد موتور. این مشکل را می توان با تمیز ، و روغن کاری شفت پولی، شفت موتور پله ای، تعمیر اصولی و حرفه ای گیرب، دریچه گاز برق و یا تعویض این قطعات با مدل جدید برطرف کرد.

استپر موتور گیر کرده است

موتور پله ای یک موتور الکتریکی کوچک با گیرب، است که به ،وان یک شیر کنترل هوا ایده آل نیز شناخته می شود. این مک،زم فقط در شیر مک،کی گاز خودروهای انژکتوری وجود دارد و وظیفه آن تنظیم دور موتور در زم، است که پای راننده روی پدال گاز نباشد. ،ابی، ،ابی یا قفل شدن به دلیل آلودگی و جرم ممکن است باعث خاموش شدن خودرو یا سرعت بیشتر دور موتور شود.

تنظیم نشدن یا ،ابی سنسور دریچه گاز

سنسور موقعیت دریچه گاز یا TPS یا سنسور موقعیت دریچه گاز مقدار دقیق باز شدن دریچه هوا را اندازه گیری می کند تا به طور دقیق میزان سوخت تزریق شده توسط سوزن های انژکتور را تعیین کند. ،ابی این سنسور یا تنظیم نشدن صحیح آن باعث ارسال مقادیر نادرست به رایانه موتور می شود.ECM) و منجر به افزایش میزان تزریق سوخت سوزن ها می شود که با افزایش نامطلوب دور موتور، احتراق خشن و گاز خودرو همراه است.

نشتی خلاء

بسیاری از سیستم های مک،کی، سیستم های کنترل و اندازه گیری مانند گیرب،، کنترل سوپاپ تهویه مطبوع، تقویت کننده ترمز، سیستم تنفس بخار موتور (PCV) و... حتی در خودروهای جدید همچنان با فشار و خلاء منفی موتور کار می کنند. بروز هرگونه ، یا پارگی در لوله های ،تیکی سیستم خلاء موتور منجر به افزایش مقدار هوای ورودی به محفظه احتراق و رقیق شدن مخلوط سوخت و هوا می شود (مخلوط بدون چربی / افزایش مقدار هوا در مقایسه با مقدار هوای ورودی به سوخت). نتیجه افزایش محسوس دور موتور است که تا رفع این نشتی کاهش نخواهد یافت.

نقص در نقشه یا سنسور MAF

سنسورهای MAP و MAF اگرچه در طراحی و عملکرد متفاوت هستند، اما عملکرد واحد ورودی هوا را اندازه گیری می کنند. نقص این دو سنسور می تواند پالس های اشتباهی را به ماژول کنترل الکترونیکی (ECM) ارسال کند و باعث رقیق شدن مخلوط سوخت و هوا و افزایش سرعت موتور شود.

گرفتگی سوزن انژکتور

انسداد یا ،یفی در سیستم تامین سوخت (به ویژه در سوزن های انژکتور) می تواند حجم تزریق بنزین را نسبت به مقدار هوای ورودی کاهش دهد. این مهم است و به م،ای رقیق ، مخلوط در داخل محفظه احتراق (شیب مخلوط) است که ممکن است منجر به افزایش دور موتور و گازرس، به خودرو شود.

نشت روغن گیرب،

گیرب، های اتوماتیک قدیمی یا جدید معمولاً ارتباط مستقیمی با موتور خودرو دارند. اگر گیرب، اتوماتیک نشتی روغن داشته باشد (سطح روغن خیلی پایین است)، توربین نمی تواند فشار روغن کافی برای درگیر شدن با صفحات اصطکاک و راه اندازی خودرو ایجاد کند. این می تواند باعث شود که موتور به دور موتور فشار روغن بیشتری از توربین های گیرب، بدهد.

آگاهی از تغییرات رفتاری حرکتی

تشخیص دقیق و اساسی موارد ذکر شده مست،م تسلط و آگاهی کافی از نحوه عملکرد سیستم فنی و الکترونیکی خودرو است. از آنجایی که ا،ر مصرف کنندگان در صنعت خودرو این اطلاعات را نمی دانند، نمی توان انتظار داشت که این مسائل را شخصا پیگیری و عیب یابی کنند.

اما از طرفی با توجه بیشتر به رفتار کلی خودرو در طول زمان می توان ارتباط حسی خوبی با خودروی شخصی برقرار کرد. در نتیجه در زمان مالکیت وسیله نقلیه باید به تدریج به رفتار کلی موتور در طول زمان و در سناریوهای مختلف فصلی و محیطی عادت کنید. این آشنایی با خودرو به مالک کمک می کند در صورت تغییرات جزئی در رفتار عمومی و استاندارد موتور و خودرو سریعتر به مک،ک بازگردد.

تایید شده است که با توجه بیشتر به عملکرد کلی و رفتار موتور خودرو خود، می تو،د در مدت زمان کوتاهی متوجه تغییرات ظریف شوید، بنابراین می تو،د قبل از جدی شدن مشکل به مک،ک متخصص مراجعه کرده و قبل از عیب یابی اولیه اقدام کنید. نیاز بوجود می آید.

فروش فوری ماشین

نویسنده: شهاب ،سی


منبع: https://k،dro45.com/%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7-%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%86-%D8%AF%D9%88%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1/