
بروزرسانی: 25 خرداد 1404
دلیل خاموش شدن خودرو 45
کارکرد مداوم موتور خودرو برای عملکرد صحیح مجموعه فنی خودرو ضروری است. به همین دلیل، خاموش شدن ناگه، موتور (به ویژه در هنگام حرکت) می تواند نشان دهنده مشکلات خاص و بسیار جدی باشد. خاموش شدن وسیله نقلیه ممکن است در هنگام رانندگی، ترمز گرفتن و سایر شرایط رخ دهد. توقف ناگه، خودرو دلایل مختلفی دارد که از طریق آن می توان مشکل را حل کرد.
دلایل خاموش ، خودرو
توقف ناگه، موتور خودرو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. علل ممکن است بسیار ساده و کم هزینه و یا بسیار جدی و پرهزینه باشد. خاموش شدن خودرو ممکن است با چرخش دور موتور، کاهش قدرت موتور و روشن شدن چراغ چک همراه باشد، یا ممکن است به طور ناگه، و کاملا غیر منتظره و بدون هیچ دلیل یا نشانه خاصی رخ دهد. از آنجایی که سیستم ترمز برقی و فرمان هیدرولیک حرکت را از بین می برند، توقف ناگه، موتور خودرو در حین حرکت می تواند کنترل خودرو را غیرممکن و بسیار خطرناک کند.
دلایلی که منجر به توقف موتور می شود را می توان به دو گروه ساده و کم هزینه و جدی و پرهزینه طبقه بندی کرد که در پایان این گروه ها را از یکدیگر جدا می کنیم.
سوئیچ اینرسی را فعال کنید
تقریباً تمام خودروهای جدید مجهز به کلید مک،کی حساس به ضربه هستند که در صورت برخورد ناگه، و شدید (مانند برخورد ناشی از تصادف) برای جلوگیری از آتش سوزی ناخواسته، پمپ بنزین را خاموش می کند. این کلید که به کلید اینرسی معروف است پس از غیرفعال شدن برای اینکه برق دوباره به پمپ بنزین خودرو هدایت شود باید به صورت دستی (با فشار انگشت) به مدار الکتریکی خودرو برگردانده شود. در برخی موارد نادر، ،ابی کلید اینرسی یا عبور از دست انداز با سرعت بالا نیز می تواند این کلید را فعال کرده و موتور خودرو را متوقف کند.
فیوز یا رله سوخته
اتومبیل های جدید و حتی بسیاری از اتومبیل های قدیمی دارای مجموعه ای از مدارهای الکتریکی مجهز به رله و فیوز هستند. ماموریت این رله ها و فیوزها افزایش طول عمر مدار الکتریکی خودرو و محافظت از آن در برابر برق گرفتگی های ناگه، است. اگرچه سوختن فیوز چندان رایج نیست، اما امکان پذیر است. منفجر شدن تنها یک فیوز از مدار الکتریکی خودرو یا سیستم سوخت رس، می تواند باعث توقف ناگه، موتور شود.
کویل سوزان
سیم پیچ (در ایران اشتباه تلفظ می شود) وظیفه تقویت انرژی باتری 12 ولت و تبدیل آن به انرژی 25 تا 50 کیلوولت برای سیستم جرقه زنی را بر عهده دارد. در خودروهای مدرن امروزی به تعداد سیلندرها کویل مستقل وجود دارد. اما در خودروهای قدیمی معمولا از یک بسته دو یا چهار کویل برای مجموعه ای از سیلندرها استفاده می شود. سوختن یکی از اینها می تواند باعث شود که برق به شمع منتقل نشود و بخش بزرگی از سیلندرهای موتور بسوزد. در نتیجه موتور خودرو نمی تواند سرعت چرخش خود را حفظ کند و از کار می ایستد.
،ابی باتری و دینام
اگر باتری خودرو آسیب ببیند یا دینام خودرو دچار آسیب داخلی شود، میزان جری، که می تواند از باتری به سیستم الکتریکی خودرو منتقل شود به سرعت کاهش می یابد. این افت ولتاژ و جریان به جایی می رسد که برق ورودی به سیم پیچ ها آنقدر ضعیف است (معمولاً کمتر از 9 ولت) که ولتاژ ،وجی برای احتراق بنزین کافی نیست. در نتیجه موتور در مدت زمان بسیار کوتاهی از کار می افتد و از کار می افتد.
مشکل مدیریت محتوای سازم،
کامپیوتر خودرو که به ،وان ECU یا ECM شناخته می شود، مجموعه ای بسیار حساس و گران قیمت از مدارهای الکترونیکی است که در برابر نوسانات ولتاژ بالقوه یا شوک های الکتریکی توسط طیف وسیعی از قطعات الکترونیکی مختلف محافظت می شود. اما نفوذ رطوبت به اتصالات داخلی ماژول کنترل الکترونیکی (ECM) یا دستکاری غیرحرفه ای سیستم الکتریکی خودرو مانند نصب یک سیستم صوتی قدرتمند بدون رعایت اصول الکترونیکی و عدم استفاده از سیستم های جذب صدا ممکن است منجر به آسیب جزئی یا کامل شود. به ECM ) و به طور ناگه، ماشین را خاموش کنید یا ماشین را روشن نکنید.
نقص در مدار سوخت رس،
سوختن (ضعیف شدن) پمپ بنزین و گرمای بیش از حد، ،یف بودن مدار یا فیلتر سوخت، یا ،ابی رگولاتور ریل سوخت نیز می تواند منجر به خاموش شدن خودرو یا پاره شدن موتور شود.
نقص سنسور موقعیت میل لنگ/سوپاپ
موتورهای جدیدتر از سنسور موقعیت میل لنگ یا سنسور موقعیت سوپاپ (یا هر دو) برای تنظیم زمان جرقه زنی سیستم جرقه زنی استفاده می کنند. ،ابی این سنسورها باعث اختلال شدید در کامپیوتر موتور (ECM/ECU) می شود و بلافاصله باعث توقف ناگه، موتور می شود.
گرم شدن موتور
در خودروهای جدید بازار جه،، کامپیوتر خودرو نگاه دقیق تری به عملکرد سنسورهای به کار رفته در موتور دارد. به ،وان مثال، اگر موتور خودرو وارد محدوده دمای خطرناکی شود، جایی که احتمال آسیب وجود دارد، چراغ چک خودرو روشن می شود و ممکن است قدرت ،وجی و سرعت موتور محدود شود. در این حالت، اگر موتور خاموش باشد، ممکن است چندین ساعت (پس از خنک شدن) طول بکشد تا دوباره روشن شود.
نشتی خلاء
بسیاری از سیستم های اصلی و جانبی موتور و خودرو مانند سوپاپ گاز، گیرب،، کنترل سوپاپ داخلی سیستم تهویه مطبوع و ... از خلاء ایجاد شده در اثر کارکرد موتور خودرو برای ایفای نقش استفاده می کنند. در صورت پوسیدگی، پارگی یا جدا شدن لوله های انتقال دهنده این خلاء، به دلیل ورود هوای بیشتر که توسط سیستم دریچه گاز کنترل نمی شود و سنسورهای ورودی (سنسورهای MAP یا MAF)، پارگی، عملکرد موتور تحت تاثیر قرار می گیرد. و ارتعاشات چراغ چک روشن می شود و حتی ماشین به طور ناگه، متوقف می شود.
سنسور ورودی هوا معیوب است
اگر محرک فقط برای سنسور باشد یک نقشه بکشید (فشار ورودی مطلق) ،ابی این سنسور با پارگی موتور، دود و کاهش شدید عملکرد نهایی آن همراه خواهد بود. موتورهای جدیدتر مجهز به سنسور MAF (حجم هوای ورودی) نسبت به ،ابی این سنسور بسیار حساس هستند. ،ابی این سنسور باعث می شود موتور به سرعت خاموش شود و دیگر هرگز روشن نشود زیرا این دو سنسور وظیفه تعیین میزان هوای ورودی را بر عهده دارند و آن را به ECU گزارش می دهند تا میزان دقیق مصرف سوخت را تنظیم کند.
،ابی استپر موتور
موتور پله ای که به ،وان شیر کنترل ایده آل نیز شناخته می شود، یک موتور الکتریکی در موتورهای تزریقی است که مجهز به شیر مک،کی گاز است. وظیفه این موتور الکتریکی بسیار حساس و دقیق تنظیم میزان هوای ورودی به موتور در زم، که پدال گاز باز نیست می باشد. این ی،ی زم، که پای راننده روی پدال گاز نباشد. آلودگی شفت و گیرب، استپر موتور، آلودگی سر استپر موتور (مسئول بستن ورودی هوا) یا ،ابی کامل آن می تواند تنظیم موتور در محل را مختل کند تا جایی که موتور خودرو تمایل به راه اندازی و ادامه کار داشته باشد یا هنگام کار، با گیرب، D، ترمزگیری یا کار، با سیستم تهویه مطبوع، به طور کامل خاموش شود.
فشار روغن پایین
در تمام خودروهای جدید و حتی بیشتر خودروهای قدیمی، سنسور یا سوئیچ فشار روغن موتور مستقیماً به سیستم الکتریکی یا کامپیوتر خودرو متصل می شود. به این ترتیب که در صورت افت ناگه، فشار روغن یا پایین آمدن فشار آن به زیر حد مجاز، با توقف ناگه، موتور همراه است تا از آسیب جدی به قطعات داخلی آن جلوگیری شود. فشار کم روغن به م،ای آسیب بسیار سریع و ناگه، به مجموعه چرخان داخلی موتور است که در نتیجه هزینه های تعمیر بالا و خطرات جدی را به همراه دارد. در نتیجه، اگر فشار روغن حتی در حین رانندگی کاهش یابد، موتور ممکن است بلافاصله متوقف شود.
زنجیر/تسمه تایم ش،ته است
در موتورهای جدیدتر، به دلیل نوع طراحی متمایز، معمولاً به جای زنجیر تایم یا تسمه تایم (تسمه یا زنجیره ای که زمان باز و بسته شدن سوپاپ ها را تنظیم می کند) از تسمه ،تیکی تقویت شده استفاده می شود. این تسمه های ،تیکی طول عمر محدودی دارند و بهتر است قبل از زمان تعیین شده تعویض شوند، زیرا پاره شدن آنها منجر به اختلال در زمان باز و بسته شدن سوپاپ ها می شود و چه در حالت استراحت و چه در حال حرکت باعث توقف خودرو می شود. از راه اندازی و آسیب جدی به سر سیلندر و قطعات آن (سوپاپ ها، نشیمنگاه و گیت).
مشکل از گیرب، اتوماتیک
بروز ایرادات خاص و نسبتاً نادر در گیرب، های اتوماتیک جدید و قدیمی ممکن است گاهی منجر به توقف موتور خودرو شود. این عارضه می تواند ناشی از نقص مضر در گیرب، های جدید باشد یا به دلیل عدم هماهنگی بین موتور و گیرب، در خودروهای قدیمی. ،ابی توربین (مبدل گشتاور)، فشار کم روغن گیرب،، قفل شدن صفحات فشار داخل گیرب، یا موارد مشابه می تواند کد خطا را به ماژول کنترل الکترونیکی (ECM) ارسال کند و باعث افت شدید دور موتور و مجبور به توقف آن شود. (توقف موتور) وقتی گیرب، درگیر است، حرکت شروع می شود، به توقف کامل می رسد یا هنگام تعویض دنده.
هزینه کم و هزینه بالا باعث توقف خودرو می شود
همانطور که قبلا ذکر شد، این دسته از مشکلات را می توان به دو دسته ساده و کم هزینه و جدی و پرهزینه ت،یم کرد. به ،وان مثال فرسودگی فیوز و رله، گرمای بیش از حد موتور، فعال شدن سوئیچ اینرسی، ،ابی باتری و دینام، نشتی خلاء، ،ابی استپر موتور و ،ابی سنسور MAP در گروه مشکلات نسبتاً ساده، ساده و کم هزینه قرار می گیرند که نیاز به یک مشکل خاص دارند. مشکل و بدون هزینه تعمیر همراه است و با تعویض یا تعمیر قطعه معیوب می توان به راحتی مشکل را حل کرد.
در عوض، مواردی مانند ،ابی سنسور MAF، فرسودگی سیم پیچ، ،ابی مدار منبع سوخت، سوختگی پمپ بنزین و ،ابی رگولاتور سوخت، و ،ابی سنسور میل لنگ و میل سوپاپ، در حالی که انجام آن آسان تر و خطر کمتری دارد، معمولاً با هزینه های بالاتر بسته به مدل همراه است. ماشین. به ،وان مثال تعویض پک کویل یا سنسور MAF، سنسورهای میل لنگ و میل سوپاپ چندین میلیون تومان هزینه دارد. اما مزیت این نوع مشکلات این است که با آسیب بیشتر همراه نبوده و تنها با تعویض قطعه معیوب، موتور به حالت سالم اولیه باز می گردد.
با این حال، بروز مشکلاتی مانند فشار کم روغن، آسیب به مدار ECM، پارگی تسمه تایم یا ،ابی گیرب، می تواند نه تنها برای سلامت داخلی موتور و قطعات فنی خودرو، بلکه خطرات قابل توجهی ایجاد کند. برای عیب یابی و تعمیر آن با هزینه های کارگری هزینه های کلان و سنگینی صرف رفع عیب می شود.
بنابراین توقف ناگه، موتور تحت هر شرایطی باید جدی گرفته شود، زیرا ممکن است مالک و مصرف کننده خودرو در وهله اول آگاهی کافی برای تشخیص مشکل نداشته باشد و با تلاش بیشتر برای راه اندازی موتور، از کار بیفتد. افزایش شدت خسارت و هزینه های بعدی. هدف این مقاله تنها شناسایی مشکلات احتمالی خاموش ، خودرو است. این عیوب فقط باید توسط متخصصان و مک،ک های معتبر تشخیص داده و تعمیر شوند.
نویسنده: شهاب ،سی
منبع: https://k،dro45.com/%D8%AF%D9%84%DB%8C%D9%84-%D8%AE%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B4-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88/