هر خودرویی یک روز در خط تولید قرار می گیرد و یک روز تولید آن به دلایل مختلف متوقف می شود. مهم ترین دلیل تولید نشدن این خودرو، پلت فرم و طراحی قدیمی است که نمی تواند استانداردهای ایمنی و زیست محیطی فعلی را برآورده کند و شکل و شمایل آن نمی تواند نظر ،یداران را جلب کند. این عوامل در نهایت باعث شد تا مدیران شرکتهای خودروسازی به دلیل عدم سودآوری، محصولات خود را در لیست توقف تولید قرار دهند.
توقف تولید خودرو در کشورهای توسعه یافته و کشورهای بازار آزاد معمولا به سرعت اتفاق می افتد، زیرا ا،ر این خودروسازان شرکت های خصوصی هستند و اگر نتوانند مشتری جذب کنند با خطر ورش،تگی و تعطیلی مواجه می شوند. به همین دلیل هر چند سال یک بار یا نسل های جدیدی از محصولات خود را با ظاهر، مشخصات و آپشن های فنی جدید عرضه می کنند و یا مدل های جدیدی را در اختیار ،یداران قرار می دهند.
وضعیت صنعت خودرو در ایران برع، است. با توجه به حمایت ،ت، بازار بسته و انحصاری و کمبود توان فنی، توقف تولید خودروی ملی یا مونتاژی چینی و فرانسوی زمان زیادی طول خواهد کشید. به همین دلیل اسپند تقریباً 4 دهه با حداقل تغییرات تولید شد و پراید و پژو 405 30 سال روی خط تولید ماندند. اما در نهایت خودروسازان داخلی نیز مجبور به توقف تولید برخی از محصولات خود می شوند. در لیست خودروهای تولید شده در ایران اسامی پرفروش ترین خودروهای داخلی را مشاهده می کنید.
میله های پژو (1403-1379)
پژو پارس در سال ۱۳۷۹ با نام پرشیا به بازار ایران عرضه شد. این خودرو با استفاده از طرح کلی پژو 406 مخصوص بازار ایران ساخته شده است و فیس لیفتی از پژو 405 است و در سال های اول ورود به ایران مشخصات فنی پژو پارس همانند 405 بود اما بعداً موتور TU5 تحویل ،یداران شد که با پژو 206 به اشتراک گذاشته شد. در طول 32 سال حضور پارس در خط تولید ایران خودرو، مدل های متفاوتی با موتورها، گیرب، ها و آپشن های متفاوت وارد بازار شد که البته ظاهر این خودرو تغییر چند، نداشت. سرانجام در سال 1403 نام پژو پارس وارد لیست خودروهای متوقف شده شد و سمند سورن پ، با موتور XU7P جایگزین آن شد.
پژو 206 (1380-1402)
پژو 206 یکی از معروف ترین محصولات ایران خودرو برای اولین بار در سال 1380 وارد بازار ایران شد که هاچ بک کوچک فرانسوی همزمان با جام جه، 1998 معرفی شد و با استقبال زیاد مشتریان منجر به افزایش قابل توجهی در ارقام فروش پژو و سود زیادی برای این شرکت به همراه داشت. طراحی زیبا و موتور کم مصرف، پژو 206 را به یکی از محبوب ترین خودروهای ایران تبدیل کرده است. شرکت ایران خودرو 6 نوع خودرو پژو 206 را با مشخصات و آپشن های فنی مختلف مونتاژ کرده است. آ،ین نسخه این خودرو در سال 1402 پژو 206 تیپ 3 پانوراما بود.
ساینا EX و SX (1401-1395)
ساینا سومین خودروی ملی سایپا است که پس از عرضه موفق تیبا با،ر و تیبا 2 به بازار خودروی ایران عرضه شد.هدف نارنگبیشان از تولید این سدان جمع و جور این بود که فاصله بین تیبا و پژو 405 را پر کند و به همین دلیل قیمت این خودرو از تولید این سدان جمع و جور بوده است. محصول بالاتر از تیبا است. ساینا بر روی همان پلت فرم ارتقا یافته پراید ساخته شده و مشخصات فنی آن همانند تیبا است. دو نوع ساینا EX و SX در سال 2015 عرضه شدند که از نظر آپشن ها متفاوت بودند و به دلیل عدم تقاضا برای نوع ارزان تر SX، تولید این مدل خیلی زود متوقف شد. در سال 1997 ساینا اتوماتیک به ،وان اولین خودروی داخلی با گیرب، اتوماتیک به بازار عرضه شد و در سال 2099 شاهد معرفی ساینا پ، با معرفی آپشن های Type EX و Type S ساینا S و ساینا G جدیدترین مدل های این کامپکت بودیم سدان در سال 2019 عرضه شد که ظاهر آن تغییر کرد و نسبت به مدل های قبلی گزینه های بیشتری دارد. ساینا SR نیز قرار بود با بدنه دو رنگ عرضه شود. ساینا پ، یکی دیگر از انواع این سدان های کوچک است که در بازه زم، کوتاهی از سال 1399 تا 1400 تولید شد. در بین مدل های ساینا، ساینا S در سال 1403 وارد تولید شد، اما اگرچه سهند S به صورت فیس لیفت تولید شد، اما به احتمال زیاد ساینا اس به لیست خودروهای متوقف شده سایپا اضافه خواهد شد.
دانا (1401-1333)
دانا در اوایل دهه 1990 به فهرست خودروهای ملی اضافه شد. این خودرو سمند محسوب می شد که البته جلو و عقب آن بازطراحی شد و از داشبورد جدید استفاده شد. اما مشخصات فنی ما مشابه سایر مدل های سمند به خصوص سورین پ، بود. طبیعتاً دانا از نظر امکانات و تج،ات در سطح بالاتری نسبت به سایر خودروهای ملی ایران خودرو قرار داشت. اندکی پس از آن، نسخه اصلاح شده این خودرو به نام «داینا پ،» به دست ،یداران رسید، البته تولید «داینا» تا سال 1401 ادامه داشت.
T،s Treasurer and T،s 2 (1401-1388)
تایبا دومین خودروی ملی ایران و اولین خودروی ملی سایپا است که مدل صندوق دار آن از سال 1387 تولید و به فروش می رسد.این خودرو در ابتدا مینیاتور نام داشت و بر روی پلت فرم ارتقا یافته پراید ساخته شد، البته موتور قدرتمندتری دارد. و بدنه جمع و جورتر از خواهر قدیمی خود. سدان کامپکت سایپا دارای چهار نسخه بود، اما تنها نوع SX از سال 2016 به مشتریان فروخته شده است. یک تایبا 2 با بدنه هاچ بک از سال 2013 به مجموعه محصولات سایپا اضافه شد که فقط صندوق عقب دارد. به گفته مدیران خودروسازی کشور، تایبا یکی از خودروهای پلت فرم قدیمی است که عمرش به پایان رسیده و تولید آن در سال 1401 هجری قمری متوقف می شود.
سمند (1401-1382)
سمند خودرویی است که در سال 1380 در کارخانه ایران خودرو تولید شد این خودرو بر روی پلت فرم پژو 405 ساخته شد و ،وان اولین خودروی ملی را به خود اختصاص داد. این خودرو قرار بود جایگزین اسپند و پراید شود اما در زمان ورود به بازار قیمت بسیار بالاتری داشت. اولین خودروی ملی ایران در انواع مختلف از جمله سمند X7 دارای سمند EL، سمند سریر، سمند SE، سمند LX و سمند سورن است که در حال حاضر فقط LX و سورن در خط تولید باقی مانده اند. ظاهر تیپ های سمند از نوع اول تا آ،ین مدل، همان شکل و شمایل را حفظ کرده و تنها در ،مت جلوپنجره، چراغ ها، سپرها و همچنین کابین و البته تغییرات جزئی ایجاد شده است. آ،ین مدل ها موتورهای قدرتمندتری دارند و مصرف سوخت کمتری دارند. طبق اظهارات مدیران ایران خودرو چرا که سمند LX ساخته شده بر روی پلت فرم قدیمی پژو 405، سال 1401 از لیست محصولات این خودروساز حذف شد. سمند سورن پ، جای او را گرفت.
پژو 405 GLX (1369-1401)
پژو 405 اولین خودروساز ایران پس از پایان دفاع مقدس بود که تولید و مونتاژ آن در سال 1369 توسط خودروی ایران آغاز شد و به سرعت به پرفروش ترین سدان بزرگ کشور تبدیل شد. انواع مختلفی از این خودروی فرانسوی به دست مشتریان ایر، رسیده است که از مهمترین آنها می توان به GLX، GLI و SLX اشاره کرد. در این میان، ایران خدروی نیز خودروهایی با ،یب اتاقک پژو و موتور پکان ساخت و با نام های پژو روآ و پژو RD به فروش رساند. 10 سال بعد از 405 با نام پژو پارس یا پرشیا برای بازار ایران فیس لیفت شد. تولید پژو 405 GLX در سال 2019 متوقف شد. پژو 405 SLX به ،وان آ،ین نسخه این خودرو تا سال 1401 فروخته می شد اما با پایان تولید، پرفروش ترین محصول ایران خودرو به لیست تولیدات داخلی متوقف شده اضافه شد. ماشین بعد از 32 سال
پژو 206 اس دی (1400-1385)
پژو 206 اس دی مدت کوتاهی پس از عرضه مدل هاچ بک در دسترس ،یداران ایر، قرار گرفت. دستگاه خودپرداز پژو 206 نیز مانند پرشین به طور خاص برای بازار ایران طراحی شده است. مشخصات فنی این خودرو مشابه سایر مدل های 206 بود، اما برای اینکه نسخه سدان از فرمان پذیری بهتری برخوردار باشد، تغییراتی در لینک های تعلیق عقب اعمال شد. ایران خودرو 8 نوع از این خودرو را روانه بازار کرد اما تنها نسخه V8 تمام آپشن آن مدت ها در خط تولید باقی ماند.
پژو 2008 (سال 2016-2019)
پژو 2008 یکی از خودروهایی بود که در شرکت مش، ایران خودرو و پژو فرانسه به نام ایکاپ تولید شد. ایکاپ شرکتی بود که پس از امضای برجام و لغو تحریم های خارجی شروع به فعالیت کرد و قرار بود جدیدترین و بهترین محصولات پژو را به بازار ایران عرضه کند. اما ،وج آمریکا از برنامه جامع اقدام مش، کار را برای ایکاپ سخت کرد و به دلیل پایان همکاری پژو با ایران خودرو و کمبود قطعات یدکی، تولید پژو 2008 پس از 3 سال متوقف شد.
رنو L90 (سال 2008-2019)
رنو L90 نام پروژه ای است که ایران خودرو و پارس خودرو برای مونتاژ داچیا لوگان از اواسط دهه 80 تا پایان دهه 90 انجام دادند. این خودرو با نام های تندر 90 (ایران خودرو اسمبلد) و پارس تندر (پارس خودرو اسمبلد) به ،یداران ایر، فروخته شد. L90 با ابعاد جمع و جور، مشخصات فنی جدیدتر، امکانات بیشتر و کابین جادار، قرار بود جایگزین Arrow شود، اما به دلیل قیمت بالاتر، این هدف محقق نشد. در سال 2016 نسخه اصلاح شده این خودرو به نام تندر پ، در دسترس مشتریان محلی قرار گرفت.
پراید (1372-1399)
پس از پکان، پراید پرفروش ترین و معروف ترین خودروی تاریخ ایران است. سدان ها و هاچ بک های کامپکت شهری از سال 1992 توسط سایپا، دومین خودروساز بزرگ کشور، تولید و به فروش می رسد. مشخصات فنی بهتره این عوامل در کنار قیمت من،، پراید را به بهترین انتخاب برای قشر متوسط تبدیل کرد. اما پراید نیز همان اقدامی را که اسپند سال ها پیش انجام داده بود انجام داد. مدل های مختلف این خودرو با نام های پراید 111، پراید 131، پراید 132 و پراید 141 در طول 30 سال تولید سایپا تغییر چند، نداشتند و در نهایت پس از بحث بر سر مسائل ایمنی، تولید آنها در تیرماه 1398 متوقف شد. ، سایپا 151 که وانت مدل پراید است همچنان در بازار موجود است.
کیا ریو (سال 2004-2011)
کیا ریو در سال 2000 در کره ج،ی تولید شد و جایگزین پراید شد و سه سال بعد وارد ایران شد. این خودرو نیز مانند پراید مدل های هاچ بک و سدان داشت اما سایپا فقط مدل سدان خود را مونتاژ کرد. اگرچه با ورود ریو به بازار کره، پراید حذف شد، اما تولید این خودرو همزمان با پراید در ایران ادامه یافت. ریو خودرویی بادوام و اقتصادی بود که توانست 7 سال در صنعت خودروسازی ایران دوام بیاورد اما در سال 1390 استاندارد ایربگ برای خودروها اجباری شد و با مخالفت خودروساز کره ای با تغییر ریو، تولید آن متوقف شد. برای نصب کیسه هوا
زانتیا (1380-1389)
زانتیا یکی از محبوب ترین خودروهای کل،یونی است که حدود یک دهه است توسط سایپا تولید و روانه بازار شده است. مونتاژ این خودرو دقیقا زم، در ایران آغاز شد که فرانسوی ها مشغول مونتاژ خط تولید آن در کشور خود بودند. با این حال موتور قدرتمند، قطعات باکیفیت و سیستم تعلیق خاص و نرم آن را در بازار ایران به موفقیت بزرگی رساند. نارنگابهوشان سه نوع از زانتیا را به مشتریان ایر، فروخت که از نظر موتور و آپشن متفاوت بودند. کمبود قطعات منجر به حذف این سدان فرانسوی خاص از مجموعه محصولات سایپا در سال 2009 شد و طبیعتا خودروساز ایر، به روز رس، این خودرو را زانتیا 2 معرفی کرد که یکی از بدترین و زشت ترین طراحی های خودرو را دارد.
اسپند (1346-1384)
پکان نقطه عطف صنعت خودروسازی ایران است و تاریخچه خودرو در ایران به قبل و بعد از پکان ت،یم می شود. برادران خیامی پلت فرم ارو و حقوق آن را از شرکت ،یسی روتس ،یداری ،د و در سال 1346 با نام پیکان در کارخانه ملی ایران تولید و روانه بازار ،د. قیمت من، این خودرو باعث می شود ا،ر افراد توانایی ،ید آن را داشته باشند. مدل های مختلفی از این خودرو ساخته شد که از جمله آنها می توان به پکان جو،، پکان وانت، پکان دلو،، پکان استیشن و خودروی پکان اشاره کرد. طی چهار دهه ای که ناسیونال ایران و بعداً ایران خودرو پکان را ساختند، هیچ تغییری نکرد تا اینکه سرانجام در سال 2004 وارد تاریخ شد.
نویسنده: میلاد قزالو
منبع: https://k،dro45.com/%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D9%82%D9%81-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%B4%D8%AF%D9%87/