برای بسیاری از افرادی که با خودرو سروکار دارند، این سوال پیش آمده که کلاچ ماشین چیست؟ کلاچ یکی از ،متهای مهم در تمام سیستمهای انتقال نیرو است و از آنجایی که خودرو نیز دارای یک پیشرانه برای تولید نیرو و یک گیرب، برای تغییر در گشتاور و دور تولیدی توسط موتور است، نیاز داریم تا یک سیستم هم برای انتقال قدرت از موتور به گیرب، داشته باشیم. این بخش مهم و حیاتی، کلاچ خودرو است و سلامت آن، مستقیما و کاملا در عملکرد و دینامیک خودرو تاثیر خواهد داشت.
کلاچ ماشین چیست؟
مجموعه کلاچ ماشین که به اشتباه به اسم کلاژ نیز شناخته میشود، ،متی از سیستم انتقال قدرت در خودروهای دارای گیرب، دستی یا خودروهای دارای گیرب، دوکلاچه اتوماتیک و همچنین گیرب،های اتوماتیک از نوع AMT است. کلاچ، رابط و اتصال بین موتور و گیرب، است و به همین خاطر اهمیت زیادی در این بخش دارد. کار آن، انتقال قدرت و توان تولیدشده توسط موتور به گیرب، است تا از گیرب، نیز به چرخها منتقل شود. وقتی قرار است دندهای تعویض شود، کلاچ میگیریم تا این ارتباط برای لحظاتی قطع شود و بتوان دنده موردنظر را به راحتی درگیر کرد.
وظایف کلاچ خودرو
وظیفه اصلی مجموعه کلاچ، انتقال قدرت تولیدشده از موتور خودرو به گیرب، است. اما این کار باید بهصورتی انجام شود که بتوان در زمان نیاز، انتقال قدرت را متوقف کرد که برای این منظور از سیستم کلاچ استفاده میشود. اما این انتقال قدرت باید بهصورت نرم صورت بگیرد و از ضربهزدن در حین انتقال نیز جلوگیری شود. سیستم کاری کلاچ به این شکل است که انتقال قدرت از طریق ایجاد اصطکاک است و نه یک درگیری ف، با ف،. به همین خاطر کلاچ با درگیری آهسته و نه بهصورت یکباره انتقال قدرت بدون ضربه را انجام میدهد، البته تمام این موارد در ،ری از ث،ه اتفاق میافتد. سلامت کاری کلاچ، بهطور واضح در شتاب خودرو دیده می شود.
کاربرد کلاچ ماشین
کلاچ در بسیاری از سیستم های انتقال قدرت استفاده میشود. کلا به هر سیستمی که به کمک آن بتوان قدرت را منتقل کرد، اما این انتقال دائمی نباشد و در زمان نیاز بتوان آن را قطع کرد، سیستم کلاچدار گفته میشود. برخی از دیفرانسیلها دارای کلاچ هستند. برخی از گیرب،ها کلاچ داخلی دارند. صفحات موجود در گیرب،های اتوماتیک در واقع نقش یک کلاچ را بازی میکنند. اما رایجترین سیستم کلاچ که در باور عموم شناخته شده، کلاچ خودروهای با گیرب، دستی است. کلاچ، با فشار دادن صفحه کلاچ به فلایویل، قدرت تولیدی موتور را دریافت و به گیرب، منتقل میکند. هر زمان هم که کلاچ میگیریم، این انتقال قدرت متوقف میشود و تا لحظهای که دوباره کلاچ را رها کنیم، قدرت و حرکتی منتقل نمیشود.
انواع کلاچ ماشین
همانطور که گفته شد، کلاچ در صنعت مک،ک دارای انواع مختلفی است و هر جا که نیاز باشد تا انتقال قدرت را بتوان کنترل کرد و سیستمی وجود داشته باشد که برای لحظاتی این انتقال قدرت را متوقف کرد، از سیستم کاری کلاچ استفاده میشود.
کلاچ بدون لغزش
از سیستم کلاچ بدون لغزش در دستگاههای سنگین و قوی استفاده میشود. این نوع کلاچها به صورت کاملا آزاد یا کاملا درگیر هستند و چون قرار است قدرت زیادی توسط کلاچ منتقل شود، از قفلشدن ف، با ف، استفاده میشود و دیگر خبری از صفحات اصطکاکی نیست.
کلاچ اصطکاکی
کلاچ اصطکاکی همین چیزی است که در کلاچ خودروهای معمولی میبینیم. ی،ی یک صفحه لنتدار با قابلیت اصطکاک بالا، میتواند بین دو صفحه ف،ی که یکی دیسک کلاچ و دیگری فلایویل است، قرار گرفته و کار انتقال قدرت را به کمک اصطکاک لنتها انجام دهد. این نوع کلاچ دیافراگمی نیز نامیده می شود.
کلاچ یک طرفه
در کلاچهای یکطرفه فقط امکان درگیری از یک سمت وجود دارد. مثلا کلاچ در صورت حرکت به سمت چرخش عقربههای ساعت، درگیر میشود، اما در خلاف جهت عقربههای ساعت هیچ اتفاقی نمیافتد. این نوع سیستم را میتوان در چرخدنده عقب دوچرخههای دید.
کلاچ هیدرولیک
در کلاچهای هیدرولیکی بهجای وجود یک صفحه دارای لنت که عامل درگیری باشد، از سیال به ،وان عامل درگیری استفاده میشود. به این شکل که یک سیال توسط یک صفحه تحتفشار قرار میگیرد و با انتقال این فشار به صفحه مقابل، کار درگیری و انتقال قدرت را انجام میدهد. این نوع کلاچ در کلاچ پروانه موتور خودرو استفاده میشود.
کلاچ دستی
کلاچ دستی برای افرادی که دارای مشکل یا معلولیت از ناحیه پا هستند و امکان کلاچ گرفتن با پا را ندارند، اختراع شده است. تنها تفاوت این نوع کلاچها در این است که راننده به جای فشردن پدال کلاچ با پا، کلاچ را با کمک اهرم دستی درگیر و خلاص میکند.
کلاچ اتوماتیک
کلاچهای اتوماتیک به انواع مختلفی از کلاچها گفته میشود. برای مثال کلاچهای اتوماتیک شامل کلاچهای الکتریکی و همچنین کلاچهای گریز از مرکز است. اما کلاچهای اتوماتیک به نوع دیگری از کلاچ نیز گفته میشود که بر اثر افزایش یا کاهش فشار روغن کار میکند. به این م،ی که مثل گیرب، اتوماتیک، با افزایش یا کاهش فشار روغن، کلاچ کار خود را انجام میدهد.
کلاچ سانتریفیوژ
در این نوع کلاچ از قانون گریزازمرکز و اصول کار سانتریفیوژ استفاده میشود. به این م،ی که در حالت عادی و دور آرام کارکرد موتور، کلاچ قطع است و درگیری بین ،متهای درگیرشونده وجود ندارد. یک ،مت از کلاچ بهصورت کاسهای است و لنتهای درگیرشونده داخل کاسه قرار دارند. ساختار این سیستم شبیه به ترمز کاسهای است. با بالارفتن دور موتور و افزایش سرعت دور، لنتهای درگیرشونده، این لنتها به خاطر قانون گریزازمرکز از هم باز میشود و به لبه کاسه کلاچ می،بند و به این ترتیب، انتقال قدرت صورت میگیرد.
کلاچ الکتریکی
در سیستم کلاچ الکتریکی، اساس کار کلاچ هیچ فرقی نکرده و فقط از یک موتور الکتریکی به ،وان عملگر استفاده شده است. به این م،ی که به جای کلاچ گرفتن با دست یا پا و در نهایت کار، کلاچ، از موتور الکتریکی برای این کار استفاده میشود. کار کلاچ گرفتن هم با زدن یک دکمه و به خواست راننده صورت میگیرد. کلاچهای برقی با هدف جلوگیری از خستگی پا در ترافیکهای طول، اختراع شدهاند.
کلاچ خشک
به رایجترین سیستم کلاچ که در خودروها استفاده میشود، کلاچ خشک میگوییم. صفحه کلاچ از هیچ سیالی به،وان خنککننده استفاده نمیکند و اتفاقا، آغشته شدن صفحه کلاچ به هر سیالی میتواند در کار آن اختلال ایجاد کند و اصطکاک را که عامل انتقال قدرت است، کاهش دهد.
کلاچ خیس
صفحه یا صفحات این نوع کلاچ در داخل روغن قرار دارند. ساختار و جنس صفحات لنت این نوع کلاچها که در موتورسیکلتها به شکل گستردهای استفاده میشود، به نحوی است که با آغشته شدن به روغن، مشکلی از بابت انتقال قدرت پیدا نمیکنند. ضمن اینکه غوطهور بودن در روغن باعث میشود تا صدای درگیری و کار، کلاچ نیز کمتر و از طرفی از داغشدن و سوختن صفحات نیز جلوگیری شود. امروزه از کلاچهای خیس در خودروها نیز استفاده میشود.
کلاچ مغناطیسی
در این کلاچ یک سیمپیچ وجود دارد که به محض دریافت جریان برق، آهنربایی میشود و ارتباط را برقرار میکند. این نوع کلاچ در کمپرسور کو، خودرو دیده میشود.
کلاچ چند صفحه ای یا چند لقمه ای
گاهی مواقع برای درگیری و انتقال هر چه بیشتر و کاملتر قدرت، مجبوریم از کلاچهای بزرگتری استفاده کنیم. اما امکان افزایش ابعاد کلاچ وجود ندارد و به همین خاطر از کلاچهای چند صفحهای استفاده میشود. از این نوع کلاچ در خودروهای تقویتشده استفاده میشود؛ اما رایجترین محل استفاده از کلاچهای چند صفحهای در موتورسیکلتهاست.
انواع اتصالات کلاچ
کلاچهای مورد استفاده در خودروها دارای چندین نوع مک،زم و اتصال برای کار، هستند. همه کلاچها در خودروها یک اصول کاری دارند و تمام این روشها فقط برای فشاردادن اهرم دوشاخه کلاچ هستند
اهرمی
اتصالبندی اهرمی که در بین مک،کها به شیشی نیز شناخته میشود، از سادهترین انواع اهرمبندی و اتصال کلاچ است. این روش نیاز به مراقبت و نگهداری خاصی ندارد، اما روشی منسوخشده و قدیمی است. با کمک چندین اهرم و میلهبندی، فشار پای راننده به اهرم کلاچ تا دوشاخه کلاچ منتقل میشود.
هیدرولیکی
رایجترین نوع اتصال کلاچ در خودروهای قدیمی سواری و برخی از خودروهای تجاری سبک امروزی است. وقتی راننده به پدال کلاچ فشار وارد میکند، یک پمپ هیدرولیک کوچک در بالا این نیرو را میگیرد و روغن موجود در خود را با فشار زیاد به یک پمپ کوچک دیگر در پایین ارسال میکند. اهرم پمپ پایین بعد از دریافت روغن پرفشار، به بیرون حرکت میکند و در نتیجه دوشاخه کلاچ را فشار میدهد.
پنوماتیکی
این نوع اتصال و عملگر کلاچ در خودروهای سنگین تجاری وجود دارد و از هوای پرفشار برای نیرو وارد، به اهرم دوشاخه کلاچ استفاده میشود.
سیمی
رایجترین و سادهترین نوع اتصال کلاچ است که از یک سیم برای عقب کشیدن اهرم دوشاخه کلاچ استفاده میشود. این روش چون هزینه اندکی برای تولید دارد و تعمیر و نگهداری آن هم راحت است، در بسیاری از خودروهای اقتصادی دنیا استفاده میشود.
برقی
در این روش، یک موتور الکتریکی برای عقب دادن و فشار وارد، به اهرم دوشاخه کلاچ به کار میرود. وقتی راننده، دکمه قرارگرفته روی اهرم دستهدنده را فشار میدهد، یک موتور الکتریکی برای بهعقبراندن اهرم دوشاخه کلاچ، وارد مدار میشود. بهاینترتیب نیازی به فشارآوردن به پدال کلاچ توسط پای راننده نخواهد بود.
طراحی کلاچ ماشین
بعضی از قطعات مثل استارت خودرو، برای مدت اندکی استفاده میشوند، اما مجموعهای مثل کلاچ که دائم در حال کار است، باید طراحی دقیق و حسابشدهای داشته باشد. مجموعه کلاچ برای قرار گرفتن در سیستم انتقال قدرت خودرو بر اساس ک، وزنی و کاربرد و کارایی آن خودرو و همچنین توان پیشرانه طراحی میشود. برای مثال در خودروهای تجاری سنگین از صفحه کلاچهای بزرگ تا قطر ۴۳۰ میلیمتر استفاده میشود و در خودروهای سواری، قطر صفحه کلاچ نهایتا به ۳۰۰ میلیمتر نمیرسد که در خوردوهای سواری سبک وزن، این مقدار بسیار کمتر است. همچنین اینکه از چه نوع دیسکی برای مجموعه کلاچ استفاده شود یا جنس صفحه کلاچ از چه نوعی باشد، به ک، وزنی خودرو و کارکرد آن و همچنین توان پیشرانه مربوط میشود.
کلاچ در گیرب، اتوماتیک
باید بد،م که کلاچ فقط مختص به گیرب،های دستی یا همان اصطلاحا دندهای نیست و در گیرب،های اتوماتیک نیز از کلاچ استفاده میشود.
- گیرب،های اتوماتیک توربیندار از صفحات متعددی تشکیل شدهاند که تا حدود زیادی شبیه به صفحات کلاچ در موتورسیکلتها هستند. این صفحات مثل کلاچ موتورسیکلت عمل میکنند تا دنده موردنظر بتواند به آرامی درگیر شود.
- بعضی از گیرب،های اتوماتیک از نوع AMT هستند. این گیرب،ها دارای مجموعه کلاچی شبیه به گیرب،های دستی هستند. اما تعویض دنده و انتخاب دنده به دستور پردازنده اصلی گیرب، و به کمک موتورهای الکتریکی انجام میشود.
- گیرب،های دوکلاچه اتوماتیک که این روزها به وفور از آنها در خودروها استفاده میشود، مجموعه کلاچ دارند. این گیرب،ها دارای دو صفحه کلاچ هستند که هر کدام به یک محور ورودی به گیرب، متصل است.
فنر صفحه کلاچ
فنر صفحه کلاچ به ظاهر یک فنر ساده است، اما کارکرد مهمی دارد. صفحه کلاچ از دو صفحه لنت قرار گرفته در دو طرف یک صفحه فنری نازک ساخته شده است. این صفحه فنری در وسط خود دارای یک هزارخاری برای قرارگرفتن روی محور گیرب، است. وقتی صفحه کلاچ از یک طرف با لنت خود به فلایویل و از طرف دیگر با لنت خود به دیسک کلاچ ارتباط اصطکاکی دارد و همچنین از طریق هزارخاری روی محور گیرب، قرار گرفته است.
در لحظه درگیری دو صفحه لنت، فشار زیادی به صفحه فنری وارد میشود تا هزارخاری به گردش درآورد. فنرهای قرار گرفته روی صفحه کلاچ، این ضربه ناگه، را به یک ضربه کنترلشده و پیوسته تبدیل میکنند تا از ،ابی و جداشدن صفحه لنت از روی صفحه کلاچ یا پاره شدن صفحه فنری جلوگیری کنند. ،ابی این قطعه را میتوان با کارشناسی خودرو در زمان فروش ماشین یا ،ید خودرو، متوجه شد.
کلاچ خیس و خشک
کلاچ خشک به همین مدلهای رایج کلاچ گفته میشود که در تمام خودروهای با گیرب، دستی چه از سبکترینها تا سنگینترینها دیده میشود. وجود هرگونه رطوبت یا روغن روی صفحه کلاچ میتواند در کارکرد آن اثر منفی داشته باشد و باعث کاهش اصطکاک بین صفحه کلاچ با دیسک و فلایویل شود. این کلاچها هزینه طراحی کمی دارند، تعمیر و نگهداری آنها راحت و کمهزینه است. اما در مقابل برای انتقال قدرت و گشتاورهای بالا، من، نیستند و طول عمر کوتاهتری از نمونههای خیس دارند.
در مقابل کلاچهای خشک، کلاچ تر یا خیس قرار دارد که در موتورسیکلتها و همچنین خودروهای با گیرب، اتوماتیک دوکلاچه نیز استفاده میشود. کلاچ در یک محفظه قرار دارد که درون آن از سیال روغنی برای روانکاری کارکرد کلاچ استفاده میشود. همچنین کلاچ دارای چندین صفحه است تا عمل انتقال گشتاورهای زیاد نیز بهخوبی صورت بگیرد. روغن موجود در این محفظه هم از سروصدای کارکرد مجموعه کلاچ کم میکند و هم استهلاک آن را کاهش میدهد. ضمن اینکه به خنککاری کلاچ در اثر حرکت در ترافیکهای سنگین نیز کمک میکند. در مقابل هزینه طراحی و تعمیر این کلاچها با،ت، ولی در مقابل هم استهلاک پایینتری دارند و هم طول عمر کلاچهای خیس بیشتر است.
ساختار و عملکرد کلاچ صفحه ای
در مجموعه کلاچ، صفحهای به نام صفحه کلاچ داریم که به هر دو طرف آن، لنت ،بیده است. این صفحه از یک طرف به فلایویل که به میللنگ موتور متصل است، خواهد ،بید و از یک طرف دیگر با دیسک کلاچ در ارتباط است که آن هم روی فلایویل قرار گرفته است. در واقع، صفحه کلاچ بین دیسک و فلایویل قرار دارد. دیسک کلاچ هم از قاب دیسک، فنر خورشیدی که در بعضی از مدلهای قدیمیتر دارای فنر سهشاخه به جای خورشیدی است و یک صفحه ف،ی که به اسم دیسک شناخته میشود و دیگر قطعات کلاچ تشکیل میشود. وسط صفحه کلاچ، یک هزارخاری داریم که محور اصلی گیرب، به ،وان ورودی گیرب،، داخل این هزارخاری قرار میگیرد.
در حالت عادی که کلاچ نگرفتهایم، صفحه کلاچ با فشاری که از طرف دیسک دریافت میکند، بهصورت بسیار محکم به فلایویل و دیسک می،بد تا حرکت میللنگ را به محور ورودی گیرب، منتقل کند. این اتفاق به دلیل ارتباط اصطکاکی بین لنتهای صفحه کلاچ با دیسک و فلایویل است. تا وقتی که کلاچ نگرفتهایم، صفحه که بین دیسک و فلایویل قرار دارد و با لنتهایش به این دو قطعه کاملا ،بیده است، با فلایویل و دیسک خواهد چرخید. از آنجایی که محور گیرب، نیز در هزار خاری صفحه کلاچ قرار دارد، با صفحه میچرخد و بهاینترتیب، حرکت میللنگ به گیرب، منتقل میشود.
اما وقتی که کلاچ میگیریم، در واقع فنرهای دیسک را به سمت عقب حرکت میدهیم و همین کار باعث میشود تا فشار از روی صفحه کلاچ برداشته شود. بهاینترتیب، صفحه از روی دیسک و فلایویل جدا میشود و در فضای ایجادشده بین آنها، آزادانه میچرخد. به این شکل، حرکت میللنگ دیگر به گیرب، منتقل نخواهد شد تا زم، که دوباره کلاچ را رها کنیم و صفحه به دیسک و فلایویل فشرده شود.
ساختار کلاچ و اجزای آن
کلاچ یکی از بخشهای انتقال قدرت در خودرو است. کلاچ وظیفه دارد تا حرکت و توان تولیدشده توسط موتور را به گیرب، منتقل کند و هم چنین هر زمان که راننده خواست، این انتقال قدرت را قطع کند تا دندهها را بتوان تعویض کرد. کلاچ در عین اینکه دارای یک سیستم ساده است و در قالب یک مجموعه دیده میشود اما دارای بخشهای مختلفی است که در کنار هم، کار کلاچ گیری را انجام میدهند.
پوشش و کاور سیستم کلاچ
کلاچ خودرو دارای ،متهای مختلفی است که در قالب یک مجموعه و در یک پوسته قرار دارند. پوشش کلاچ، کمتری ،ابی را در طول زمان دارد و در واقع، میتوان گفت این بخش از کلاچ، عمر بینهایت دارد. چرا که کمترین فشار و تنشی روی این بخش از کلاچ است و هیچوقت هم تحت تنش، ضربه یا فشار قرار نمیگیرد.
فلایویل یا چرخ طیار
فلایویل یا چرخ طیار در پشت موتورها و در محل بسته شدن موتور به گیرب، قرار دارد. این قطعه در خودروهایی که دارای گیرب، اتوماتیک هستند، فقط یک تسمه نازک ف،ی است تا دنده استارت روی آن قرار بگیرد. اما در خودروهایی که دارای گیرب، دستی هستند، فلایویل دارای کارکرد بسیار بیشتری است و حتی طراحیهای خاصی نیز برای این قطعه دیده میشود تا کارکرد بهتری داشته باشد. فلایویل هم به حرکت روان پیستونها و برگشت آنها به سمت بالا کمک میکند و هم دنده استارت روی آن قرار میگیرد. ضمن اینکه مجموعه کلاچ نیز روی فلایویل یا همان چرخ طیار بسته میشود. فلایویل در واقع بیشتر ،متی از موتور شناخته میشود تا اینکه در مجموعه کلاچ باشد.
صفحه کلاچ
صفحه کلاچ از یک طرف توسط دیسک کلاچ به سمت فلایویل با فشار بسیار زیادی، فشار داده میشود تا عمل انتقال قدرت انجام شود. روی صفحه از هر دو طرف دارای یک لنت است که شباهت زیادی به جنس لنت ترمز دارد. این لنت، اصطکاک بالایی میتواند با فلایویل از یک طرف و همچنین با دیسک کلاچ از سمت دیگر داشته باشد که همین اصطکاک باعث انتقال قدرت خواهد شد. وقتی کلاچ میگیریم، فشار از روی صفحه کلاچ برداشته میشود و در نتیجه انتقال قدرت، قطع خواهد شد.
دوشاخه کلاچ
وقتی کلاچ میگیریم، قدرت و حرکت پا به روشهای مختلفی به دوشاخه کلاچ میرسد. دوشاخه کلاچ قطعهای است که بلبرینگ کلاچ را به فنر کلاچ فشار میدهد تا عمل کلاچگیری انجام شود. حرکت دوشاخه کلاچ به دو صورت است.
فنر بازگرداننده
این فنر روی دوشاخه کلاچ قرار دارد تا با حرکت دوشاخه کلاچ، آن را دوباره به سمت عقب برگرداند. در صورت ،ابی این فنر، دوشاخه کلاچ و به دنبال آن، بلبرینگ کلاچ همچنان با فنر خورشیدی کلاچ در تماس خواهند بود که این وضعیت باعث بروز مشکلاتی خواهد شد.
پایه قرارگیری دوشاخه کلاچ
دوشاخه کلاچ روی پوسته کلاچ قرار میگیرد. محل قرارگیری دوشاخه کلاچ در بعضی از خودروها مثل خودروهای دیفرانسیل جلو که گیرب، درون محفظه موتور قرار دارد، بهصورت یک استوانه است که دوشاخه درون آن قرار میگیرد. اما در بعضی از خودروها مثل خودروهای دیفرانسیل عقب که گیرب، در پشت موتور قرار دارد، یک زائده چند سانتیمتری که سر آن کاملا گرد و صیقلی است، محل قرارگیری دوشاخه کلاچ است تا دوشاخه کلاچ که از وسط روی آن نصب میشود، بتواند یک حرکت الاکلنگی پیدا کند.
دیسک اصطکاک
دیسک کلاچ همان قطعهای است که صفحه کلاچ را به فلایویل فشار میدهد تا انتقال قدرت و حرکت از موتور به گیرب، منتقل شود. این صفحه باید کاملا صاف و صیقلی باشد تا باعث آسیبدیدن صفحه کلاچ در حین کار نشود. سلامت دیسک کلاچ از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و ا،ر اوقات، ،ابی این ،مت است که باعث کنارگذاشتن کلاچ میشود.
پوسته کلاچ
پوسته کلاچ که در بین مک،کها به نام گلد، کلاچ نیز شناخته میشود، یک محفظه بزرگ است که گیرب، را به موتور متصل میکند. مجموعه کلاچ درون این ظرف گلد، شکل قرار میگیرد تا از برخورد و آسیب نیز در امان باشد.
فنر دیافراگمی یا فنر خورشیدی
فنر کلاچ اثر زیادی در سلامت کاری این مجموعه دارد. وقتی کلاچ میگیریم و دوشاخه کلاچ، بلبرینگ کلاچ را به سمت جلو حرکت میدهد، بلبرینگ به فنر میرسد و لبههای آن را به سمت داخل فشار میدهد. فنر از وسط در جای خود نشسته است و در نتیجه حرکت نوک آن به سمت داخل، باعث حرکت انتهای آن به سمت بیرون میشود. در نتیجه دیسک کلاچ را با خود به عقب حرکت میدهد تا دیسک از صفحه جدا شده و عمل کلاچگیری انجام شود.
یاتاقان رهاکننده یا بلبرینگ کلاچ
بلبرینگ کلاچ یکی از ،متهای مجموعه کلاچ است. بلبرینگ روی نافی و گلویی گیرب، قرار میگیرد و دوشاخه کلاچ روی آن مینشیند. بلبرینگ کلاچ با فاصله کمی از صفحه خورشیدی کلاچ قرار دارد. وقتی دوشاخه کلاچ آن را به سمت صفحه خورشیدی حرکت میدهد، بلبرینگ با برخورد به صفحه خورشیدی کلاچ که دارای حرکت دور، با میللنگ موتور است، با آن شروع به چرخش میکند تا به این ترتیب در این تماس، اصطکاک غیرمعمولی به وجود نیاید. در واقع بلبرینگ کلاچ است که در نهایت، صفحه خورشیدی کلاچ را به سمت داخل فشار میدهد تا عمل کلاچگیری آغاز و انجام شود.
پدال کلاچ
پدال کلاچ در کنار پدال ترمز و گاز قرار دارد و همان اهرمی است که با فشاردادن آن، عمل کلاچگیری انجام میشود. در بعضی از خودروها، پدال کلاچ بهصورت سیمی به مجموعه کلاچ متصل است و در بعضی از خودروها این کار بهصورت هیدرولیکی یا پنوماتیکی و با فشار باد یا روغن انجام میشود و در یک سری از خودروها نیز این کار با کمک اهرمبندی است. بنابراین در تمام این موارد، تنظیم بودن پدال کلاچ نیز اهمیت زیادی در کارکرد صحیح کلاچگیری خواهد داشت.
نحوه عملکرد کلاچ
کلاچ در گیرب،های دستی، دارای سه وضعیت فعال و درگیر، آزاد و همچنین نیم کلاچ است.
فعال بودن کلاچ
وقتی که پدال کلاچ را فشار نداده باشیم، کلاچ در وضعیت فعال قرار دارد و با ،باندن صفحه به دیسک کلاچ و فلایویل، کار انتقال قدرت را انجام میدهد.
آزاد بودن کلاچ
وقتی پدال کلاچ را فشار دهیم، بلبرینگ کلاچ به صفحه خورشیدی فشار وارد میکند و لبه فنرهای خورشید به عقب بر میگردند. در این حالت، فشار از روی صفحه کلاچ برداشته میشود. به این وضعیت، آزاد بودن کلاچ میگویند.
نیم کلاچ
گاهی مواقع لازم است تا با پدال کلاچ، نحوه انتقال قدرت از موتور به گیرب، را کنترل کنیم. پس کلاچ را تا نیمه فشار میدهیم که هم ارتباط موتور و گیرب، قطع نشود و هم در عین نداشتن یک ارتباط کامل، بتوان این ارتباط را کنترل کرد. نیم کلاچ برای شروع حرکت در سربالاییها، تعویض دنده در حین حرکت، حرکت در ترافیک برای مسافتهای کوتاه و شروع حرکت، استفاده میشود. استفاده زیاد و غیر اصولی از نیم کلاچ، باعث کاهش عمر مجموعه کلاچ و تعویض صفحه کلاچ خواهد شد.
مشکلات رایج کلاچ
مثل روغن موتور و تمام موارد دیگری که در زمان سرویس دوره ای خودرو به آنها توجه میکنیم، کلاچ نیز دارای یک عمر مشخص است. کلاچ هم مثل تمام قطعات مک،کی خودرو، با افزایش متوسط کارکرد خودرو دارای عیوب و ایراداتی میشود که در کارکرد درست کل مجموعه، اثرگذار خواهد بود و باعث کاهش شتاب خودرو خواهد شد. اما برخی از این عیب و ایرادات، شایعتر از بقیه هستند.
بهتر است در زمان سرویسهای دورهای با کارشناسی خودرو، سلامت بخشهای دیگری مثل صفحه کلاچ را نیز بررسی کنیم. ضمن اینکه در زمان ،ید خودرو، با کارشناسی خودرو و در نظر گرفتن متوسط کارکرد خودرو، در بررسی بخشهایی مثل کلاچ، دقت کافی را داشته باشیم. چرا که در بعضی از خودروهای امروزی، تعویض صفحه کلاچ و یا تعمیر این بخش، هزینههای زیادی دارد.
،زش خودرو هنگام رها، کلاچ
این عیب میتواند ناشی از تماس ضعیف دیسک و صفحه کلاچ باشد که بیشتر در دنده یک و در حین شروع حرکت و همچنین دنده عقب، خود را نشان میدهد. تماس ضعیف دیسک و صفحه کلاچ ناشی از فرسودگی صفحه کلاچ، چرب شدن صفحه کلاچ، فشار ناکافی دیسک به صفحه کلاچ، ،ابی سطح فلایویل و… باشد.
ب،وات کلاچ
یکی از نشانههای فرسودگی صفحه کلاچ مثل تمامشدن عمر آن یا چرب شدن صفحه و همچنین فشار ناکافی از دیسک کلاچ به صفحه است.
فرسایش بلبرینگ کلاچ
بلبرینگ کلاچ نیز یک عمر مشخص دارد که با سرآمدن آن، صدایی شبیه به تماس آهن با آهن پیدا میکند.
تعویض دنده بدون کلاچ
تعویض دنده بدون کلاچ یکی از مهارتهای رانندگی با خودروهای دارای گیرب، دستی است. برای این کار باید تمرین و مهارت کافی داشت چرا که تعویض نادرست دنده در این وضعیت میتواند به گیرب، آسیب برساند.
برای این منظور باید دور موتور من، برای تعویض دنده بدون گرفتن کلاچ را بد،م که با کمی تمرین و بررسی گیرب، خودرو موردنظر، متوجه میشویم. در بعضی از دور موتورها میتوان دید که دندهها تحت فشار زیادی در حال کار، هستند تا خودرو را به جلو برانند. در این وضعیت، درگیری دندهها باهم زیاد است و برای اینکه دنده را خلاص کنیم و دنده بعدی را جا بزنیم، نیاز است تا کمی با گاز خودرو بازی کنیم و این همان کاری است که رانندگان قدیمی خودروهای سنگین در هنگام تعویض دنده بدون کلاچ انجام میدهند تا دور موتور، دور گیرب، و چرخها با یکدیگر همخو، پیدا کند.
در یک دور موتور خاص متوجه میشویم که دنده در حالت درگیری سخت قرار ندارد و با کمی بازی، با دستهدنده، میتوان دنده را به وضعیت خلاص آورد. در همین وضعیت دندهها باید دنده بعدی را جا زد که باز هم با کمی گاز دادن میتوان این کار را کرد. همانطور که گفتیم، برای تعویض دنده بدون کلاچ باید مهارت و تمرین کافی داشت.
گیرب، دو کلاچه
امروزه میتوان گیرب، دوکلاچه را نهتنها روی بعضی از خودروهای سنگین تجاری دید، بلکه روی بسیاری از خودروهای ارزانقیمت و اقتصادی نیز از این گیرب، استفاده میشود. گیرب،های دوکلاچه برای تعویض هرچه سریعتر دندهها و افزایش شتاب خودرو روی کار آمدند تا در کنار افزایش لذت رانندگی و کاهش تنبلی گیرب،های اتوماتیک، در مصرف سوخت نیز موثر باشند.
در این گیرب،ها، دندهها به دو سری زوج و فرد ت،یم میشوند و برای هر سری، یک صفحه کلاچ وجود دارد. وقتی یک دنده در وضعیت درگیر قرار دارد، گیرب، با توجه به اینکه خودرو در حال شتابگیری است یا نیاز به مع، دادن دارد، دنده من، بعدی را درگیر کرده است تا فقط با قطعشدن ارتباط صفحه کلاچ دنده قبلی و وصلشدن ارتباط صفحه کلاچ دنده بعدی، تعویض دنده صورت بگیرد. به این ترتیب، سرعت تعویض دنده که فقط با یکبار کلاچ گرفتن گیرب، انجام میشود، بسیار سریعتر خواهد شد.
صفحه کلاچ گیرب،های دوکلاچه با صفحه کلاچهای معمولی بسیار متفاوت است. این گیرب،ها امروزه با کلاچهای خیس یا تر نیز تولید میشوند تا استهلاک صفحه کلاچ آنها کمتر شود. چرا که نحوه رفتار این گیرب،ها با گیرب،های اتوماتیک رایج متفاوت است و ندانستن همین موارد، باعث آسیبدیدن این گیرب،ها میشود.
نتیجه گیری
وقتی صحبت از کلاچ میشود، منظور، کلاچ در خودروهای با گیرب، دستی است. این بخش وظیفه دارد تا حرکت و توان موتور را به گیرب، منتقل کند. بنابراین هر گونه عیب و ایراد در این کار باعث اتلاف توان موتور و در نتیجه کاهش بازدهی خواهد شد. به همین خاطر است که امروزه در کنار صفحه کلاچهای معمولی، انواع مختلفی از صفحات کلاچ مثل صفحه کلاچ سرامیکی یا گرافیتی را میتو،م ببینیم که عملکرد من،تری برای خودروهای قویتر و تقویتشده دارند تا عمل انتقال قدرت و شتابگیری خودرو به بهترین شکل آن انجام شود. بهتر است تا با توجه به هزینههای سنگین تعمیر کلاچ، قبل از ،ید خودرو یا فروش خودرو، با کارشناسی خودرو و در نظر گرفتن متوسط کارکرد خودرو، از سلامت این بخش مطمئن شویم.
سوال های متداول
تاثیر دیسک و صفحه کلاچ در شتاب گیری ماشین چیست؟
مجموعه کلاچ که شامل دیسک و صفحه کلاچ است، عامل انتقال قدرت از موتور به گیرب، هست و وضعیت آن از نظر سلامت و کیفیت کاری، مستقیما در شتاب گیری خودرو نقش خواهد داشت.
آیا ،زش خودرو در حین حرکت میتواند از معیوب بودن دیسک و صفحه باشد؟
وجود ،زش در شروع حرکت و همچنین در حین حرکت میتواند بر اثر نابالانس بودن دیسک و صفحه و یا فرسوده بودن بخش کلاچ باشد.
نویسنده: علیرضا داودی
منبع: https://k،dro45.com/%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%85-%DA%A9%D9%84%D8%A7%DA%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88/