در سالهای اولیه تولید خودرو به نام خودرو، بیشتر جادههای داخلی شهر نیز خاکی بود. در نتیجه استفاده روزانه از خود وسیله نقلیه، برای آفرود من، در نظر گرفته شد. از آن زمان تاکنون و با گذشت بیش از 120 سال از تولید خودرو، فناوری های مورد استفاده در صنعت خودرو و نوع استفاده از خودروها به قدری متمایز و منحصر به فرد شده است که شاهد طراحی و تولید ده ها خودرو هستیم. ماشین ها دسته بندی های مختلف خودرو.
یکی از این دسته بندی های خاص خودروهای آفرود یا خودروهای خارج از جاده هستند. خودروهایی که سابقه بسیار طول، دارند و با در نظر گرفتن برخی ویژگی های انحصاری وارد چرخه تولید شده اند.
خارج از جاده چیست؟
آفرود همانطور که از نامش پیداست به استفاده از وسیله نقلیه در جاده های آسفالت نشده اشاره دارد. اما آغاز این نوع استفاده، گسترش صنعت خودروسازی و استفاده از فناوری و طراحی های جدید در ساخت خودروهای قدرتمند در صنعت کشاورزی بود که در سال های منتهی به سال 1940 میلادی (قبل از جنگ جه، دوم) رواج داشت. در نتیجه وسایل نقلیه دو دیفرانسیل به جز در مزارع کشاورزی و مزارع زیاد مورد استفاده قرار نگرفت.
با شروع جنگ جه، دوم در اوایل دهه 1940 و افزایش قابل توجه اهمیت حمل و نقل در تامین نیازهای میدان نبرد، بسیاری از خودروسازان تلاش ،د تا خودروهای کشاورزی دو چرخ متحرک را به خودروهای نظامی همه منظوره تبدیل کنند.
جیپ و محصولات آن در صنعت خودروسازی جه، و فناوریهای پیشگام مرتبط با خودروهای آفرود دو چرخ محرک به خوبی شناخته شدهاند. برگ برنده ای که حمل و نقل نظامی متفقین را تسخیر کرد و معا، صنعت خودروسازی جه، را به نفع خود تغییر داد. در سال های پس از جنگ، تولید خودروهایی با ریشه نظامی برای رفع نیازهای عمومی در قالب تولید انبوه آغاز شد. ورود این خودروها به بازار عمومی و علاقه مردم به آنها، رانندگی در خارج از جاده را به یک سرگرمی و سپس به یک ورزش جدی تبدیل کرد.
امروزه، آفرود سواری یک سرگرمی محبوب برای گروه خاصی از علاقه مندان به اتومبیل است و همچنین توسط سازمان های مسابقه ای و رانندگان حرفه ای در طیف گسترده ای از ک، ها، یک ورزش بسیار جدی محسوب می شود. فرهنگ رانندگی در خارج از جاده به حدی توسعه یافته است که امروزه ما تنها به دسته خاصی از خودروها، خودروهای آفرود می گوییم.
خارج از جاده کجاست؟
هر مکان خارج از یک مسیر استاندارد و مهندسی شده با روکش آسفالت را می توان آفرود نامید. اما در عین حال، دشواری مسیر خارج از جاده بر اساس نیازهای خود، فناوری انتخاب وسیله نقلیه، وسایل اضافی و تج،ات فنی تعیین می شود. در نتیجه، هیچ مسیر آفرودی مانند مسیرهای دیگر یا دشوار نخواهد بود.
مسیرهای آفرود عموماً شامل مسیرهای ص،ه ای، ص،ه ای، گلی، شنی، خاکی، برفی و یخی و مسیرهای مسابقه ای است که بر اساس اصول مهندسی طراحی شده اند. تفاوت آشکار بین این پیست های نام برده شده، عملکرد متفاوت خودرو، مهارت های متمایز هر مسیر و لوازم جانبی مختلف مورد نیاز برای پیمودن هر یک از این مسیرها است. به عبارت دیگر، تکنیکها، نیازها و تج،اتی که برای پیمودن مسیرهای سنگی استفاده میشود، مانند مسیرهای شنی نیست. در نتیجه، این تفاوت ممکن است به حدی باشد که یک وسیله نقلیه آفرود من، برای عبور از برف و یخ را نتوان برای ص،ه نوردی استفاده کرد (و بالع،).
مشخصات خودروهای خارج از جاده
امروزه بسیاری از خودروهای محبوب روزمره، از سدان گرفته تا کراس اوورهای فول سایز، با انواع سیستم های دو چرخ متحرک در بازار یافت می شوند. اما بیشتر این خودروها جزو خودروهای آفرود طبقه بندی نمی شوند. خودروهای آفرود دارای ویژگیها و طراحی مهندسی ویژهای هستند که نیازهای داخل و خارج جاده را برآورده میکنند که ،یبی از ویژگیها را نمیتوان در خودروهای دیگر یافت. دقیقاً به همین دلیل است که هر SUV یک آفرود در نظر گرفته نمی شود و تقریباً هیچ کراس اوور به ،وان آفرود طبقه بندی نمی شود. در زیر به مهم ترین ویژگی های مورد استفاده در خودروهای آفرود می پردازیم که به ،وان عوامل اساسی تعیین کننده دسته بندی آن شناخته می شوند. بنابراین، خودرویی با ،یبی از ویژگیهای زیر معمولاً به ،وان خودروی توانمند خارج از جاده شناخته میشود.
سیستم انتقال نیرو
خودروهای آفرود دو چرخ متحرک عموماً با یکی از چهار چرخ متحرک (4WD) یا دو چرخ متحرک (AWD) به بازار عرضه می شوند که در بسیاری از کراس اوورهای تمام وقت (AWD) رایج است. اما آنچه خودروی آفرود را از کراس اوور جدا می کند وجود یک جعبه دنده دو سرعته مستقل به نام Transfer Case است که در ،ی به گیرب، کمکی معروف است. این گیرب، مستقل از گیرب، اصلی کار می کند و دارای دو نسبت دنده سبک (1 به 1) و دو نسبت دنده سنگین (معمولاً 2.5 به 1) است که باعث افزایش گشتاور از طریق گیرب، اصلی تا 2.5 برابر نیروی کششی خودرو می شود. افزایش عبور از مسیرهای صعب العبور. کراس اوورها از گیرب، کمکی تک نسبت (نسبت نور 1 به 1) استفاده می کنند و به همین دلیل در گروه آفرود قرار نمی گیرند. کراس اوورهای تک دیفرانسیل نیز تنها در گروه خودروهای سواری شهری قرار دارند.
گوشه های خارج از جاده
دومین عامل بسیار مهم و حیاتی، موضوع زوایای هندسی در خودروهای آفرود است. سه زاویه بسیار مهم شامل زاویه حمله (برآمدگی از جلو یا زاویه نزدیک)، زاویه ش،ت (زاویه ترمز) و زاویه فرار (برآمدگی عقب یا زاویه ،وج) توانایی خودروی آفرود را برای عبور از انواع مختلف تعیین می کند. موانع بدون برخورد از سپر جلو و لایه پایین تر. این سه زاویه ارتباط مستقیمی با ارتفاع کف اتاق از سطح زمین (ترخیص) دارند. در نتیجه، وسیله نقلیه ای که فاصله کافی از سطح زمین را ندارد، معمولاً زاویه حمله، فرار و ش،ت خوبی ندارد. به همین دلیل کراس اوورها در گروه خودروهای آفرود قرار نمی گیرند.
اتاق و شاسی مستقل
در علم مهندسی مرتبط با صنعت خودرو، مهندسان و طراحان سعی می کنند بدنه و محفظه را با قدرت و استحکام هر چه بیشتر طراحی کنند تا کشش و پایداری خودرو را بهبود بخشند. اما در دنیای خودروهای آفرود، این داستان کاملا برع، است. ی،ی برای عبور به آس، از جاده های ناهموار و شرایط با زوایای غیرعادی برای خودروهای معمولی، لازم است بدنه خودرو از انعطاف پذیری بالایی برخوردار باشد بدون اینکه آسیبی به فضای داخلی خودرو وارد شود. در نتیجه، وسایل نقلیه خارج از جاده معمولاً از ساختار بدنه روی قاب استفاده می کنند. این بدان م،است که خودرو دارای یک شاسی مستقل (معمولاً از نوع نردب،) است که محفظه کاملاً جداگانه و با کمک بوش های ،تیکی انعطاف پذیر بر روی آن سوار می شود. ساختار محفظه مستقل از شاسی یکی از مهم ترین عوامل برای شناسایی خودروهای خارج از جاده است.
سیستم تعلیق
خودروهای آفرود باید به سیستم تعلیق طول، مدت مجهز شوند زیرا باید در برابر انواع استرس ها و ضربه ها مقاومت کنند. در نتیجه این دسته از خودروها مجهز به سیستم تعلیق نسبتاً گران قیمت و بسیار بادوام مانند Multi Link غیرمستقل، Double A-Arm مستقل و یا فنرهای غیرمستقل Leaf Solid Axle هستند که اگرچه دارای مسافت سفر زیاد، استقامت شگفت انگیزی بادوام تر دارند. به همین دلیل است که کراس اوورهایی با سیستم تعلیق مک فرسون بسیار ضعیف و کاملا شهری، میله پیچشی یا بازوی عقب به هیچ وجه قادر به حرکت در جاده و خارج از جاده نیستند.
رینگ و ،تیک
به منظور مقاومت بهتر در برابر ضربات و تنش های شدید ناشی از خطای جاده ها و کاهش آسیب های احتمالی به سیستم زیر خودروهای آفرود، این دسته از خودروها معمولاً به رینگ های سایز کوچک (16 اینچ به پایین) با مشخصات بالا مجهز می شوند. ،تیک ها (اصطلاحاً BEV) برای کمک به … ظرفیت فنر دیواره جانبی بسیار بالاتر ،تیک ها به اجزای تعلیق کمک می کند تا ضربه ها را بهتر جذب کنند. به همین دلیل است که کراس اوورهای شهری یا لو، با چرخهای 19 تا 22 اینچی و ،تیکهای اسپرت کوتاه که برای استفاده در جادههای آسفالته در نظر گرفته شدهاند، قابل استفاده در خارج از جاده نیستند.
تج،ات تخصصی آفرود
دیفرانسیل قفل کننده، دیفرانسیل مرکزی قفل شده یا دیفرانسیل لغزش محدود برای بهبود پایداری و کشش در بسیاری از خودروهای سواری و کراس اوورهای شهری استفاده می شود، اما وجود آن در خودروهای حرفه ای در جاده و خارج از جاده یک گزینه ایمنی و راحتی مهم است. در واقع استفاده از انواع قفل ها و سیستم های لغزش محدود در دنده های خودروهای آفرود، ضمن تسهیل عبور و مرور خارج از جاده، ایمنی سرنشینان و خودروهای داخل و خارج از جاده را تا حد زیادی افزایش می دهد.
وسایل نقلیه ویژه آفرود و غیر جاده ای
برای برخی از علاقه مندان به صنعت خودرو که از ویژگی های فنی و مهندسی خودروهای آفرود اطلاعی ندارند، برخی باورهای غلط شکل می گیرد که توضیح قانع کننده آن را برایشان دشوار می کند. مثلا ماشینی مثل بنز g ک، با قدرت فنی عالی و سه دیفرانسیل (جلو، عقب و وسط) با قفل را در نظر بگیرید. اما مشکل این خودرو به ،وان یک SUV شهری بسیار لو، و اسپرت، در نبود فاصله کافی از سطح زمین و تایرهای بزرگ ف،ی است که زوایای حمله و فرار آن را از بین برده است. استفاده از این وسیله نقلیه در خارج از جاده می تواند سپر را بشکند و در یک برخورد جزئی به این،و،های 5000 دلاری پشت آن آسیب برساند. در نتیجه آسیب جزئی به ،مت سپر این وسیله نقلیه ده ها هزار دلار هزینه خواهد داشت. در نتیجه این وسیله نقلیه برای آفرود من، نیست.
این داستان در مورد SUV های حرفه ای شهری مانند تویوتا لندکروزر سری 100 تا 300 و جیپ گرند چروکی نیز صدق می کند، زیرا این خودروها هنگام عرضه به بازار باید استانداردهای خاصی را پاس کنند. به همین دلیل این نوع خودروها به کیت های ارتفاع سواری و تعلیق، سپرهای جلو و عقب افترمارکت و رینگ ها و ،تیک های مخصوص آفرود مجهز شده اند تا برای رانندگی در خارج از جاده من، باشند.
اما در عین حال خودروهایی مانند جیپ ر،ر و سوزوکی جیمنی از کارخانه به ،وان خودروهای مخصوص آفرود وارد بازار می شوند که نیاز به تغییرات اساسی بسیار جزئی دارند. بنابراین، هر وسیله نقلیه دو چرخ متحرک مجهز به امکانات و تج،ات آفرود، ،وماً توانایی جادار بودن در جاده های بدون هدایت را ندارد.
تج،ات آفرود حرفه ای
برای استفاده نیمه حرفه ای، حرفه ای یا رقابتی از وسایل نقلیه خارج از جاده در مسیرهای ناهموار، داشتن وسیله نقلیه من، اولین مورد اجباری است. تج،ات بسیار ساده و پیچیده، ارزان و گران قیمت دیگری نیز وجود دارد که مسافران را مجبور به پیاده روی می کند.
بسته به اینکه سفرهای خارج از جاده شما چقدر حرفه ای، پیچیده و طول، است، باید وسایل آفرود شامل جعبه کمک های اولیه، غذا و آب بدون نسخه، کیت ابزار، کیت تعمیر پنچر، دستی یا برقی داشته باشید. پمپ باد با گیج فشار و جک بالابر (جک مک،کی بالابر/آفرود)، ،تیک زاپاس آفرود، وینچ، طناب و قلاب ب،ل، چادر من،، فرمان حرفه ای (جی پی اس) یک گالن بنزین اضافی، یک دستگاه واکی تاکی (رادیو دو طرفه برد کوتاه)، یک پرچم روشن، یک سیستم روشنایی قابل حمل، خنک کننده رادیاتور، روغن موتور اضافی، قطعات خودرو (مانند شمع، سیم، سیم پیچ) ، چاقو، اره، تبر و کلنگ. بشقاب تنها بخشی از تج،ات مورد نیاز برای یک ماجراجویی خارج از جاده است.
نقاط مهم خارج از جاده
ورزش یا تفریح خارج از جاده یک فعالیت بسیار مفرح و سرگرم کننده است که با جنبه های خاصی همراه است. رانندگی در خارج از جاده مست،م صرف هزینه زیادی برای ،ید خودرویی با قابلیت های بالا و تج، آن به ابزار و وسایل خاص و گران قیمت است. استهلاک خودروهای آفرود چندین برابر استهلاک عادی رانندگی در جاده صاف و آسفالت است، بنابراین هزینه سرویس و نگهداری خودرو نیز چندین برابر افزایش می یابد.
التزام به اصول اولیه طبیعت گردی و طبیعت گردی بر هر انس، واجب است و بیانگر هوش، شخصیت و تربیت خانوادگی اوست. در نتیجه قبل از ورود به مناطق ناآشنا، محیط را به دقت بررسی کنید تا تصادفا وارد منطقه حفاظت شده توسط طبیعت و حیات وحش نشوید. از گذاشتن هر نوع ، (حتی زیست ت،یب پذیر) خودداری کنید و تاثیر حضور خود را بر طبیعت کاهش دهید. سعی کنید محیط تور پس از ،وج از آن هیچ تفاوتی با زمان قبل از ورود به آن نداشته باشد.
نویسنده: شهاب ،سی
منبع: https://k،dro45.com/%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D9%87-%D8%A2%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AF/